Af Peter Engholm 25@mail.dk

I Vestas har han titel af global marketingchef, men også af gavn er Morten Albæk globalt favnende – og forstår, ikke kun i Danmark, at gøre opmærksom på sig selv. Det viser en ny Top 100-liste.

I Danmark vakte det stor opmærksomhed blandt bureauer og marketingchefer, da Vestas globale marketingchef, Morten Albæk, for nylig kaldte bureaubranchen for kreativ doven, visionløs og en kreativ boble, der snart brister. Han blev skuffet i sin jagt på et stort globalt bureau, for de evnede ikke at udfordre Vestas.

Mindre – men geografisk bredere – kan også gøre det. For også internationalt har Morten Albæk vakt opmærksomhed – aktuelt i marketing- og branding-magasinet The Internationalist, der netop har offentliggjort sin Top 100 liste over Global Marketing Executives.

Morten Albæk optræder ikke blot som eneste dansker, men også som eneste skandinav på listen, hvor personerne er udvalgt, fordi de er “engagerede internationalister, der forstår værdien og kompleksiteten i at opbygge brands på tværs af grænser. Nogle er inspirerende på deres hjemmemarkeder eller rundt om i verden, andre er ganske enkelt risiko-villige personer, der demonstrerer, hvorfor status-quo bare ikke virker mere. Alle indser, at marketing-disciplinen skrives om på ny hver eneste dag.”

Sådan formulerer amerikanere sig – og grunden til at fremhæve Morten Albæk er ikke mindre svulstig, inkl. en mester-vending. Her er den på Vestas’ koncernsprog:

“Morten Albæk is being recognised for being in front when it comes to consistently moving the global marketing business forward and for being a champion in ensuring brands crossing borders with both relevance and responsibility.”

Kommentarer

  1. Han siger jo også at bureauerne ikke kan finde ud af noget og at hans egen interne marketingafd. er meget bedre. Måske det handlede om dårlige briefs fremfor at alle bureauer skåret over en kam var for dårlige. Sådan kan man jo også brande sig selv…

  2. Personliggørelsen og opdeling af verden i rigtigt/forkert har alle dage kendetegnet den uproduktive konflikt, som ingen kommer videre af – hverken de vindere eller tabere, som automatisk er resultatet af tilgangen.

    Ja, briefinger (evnen til at udtrykke kommunikations- og proces-mål) kan være dårlige eller urealistiske. Men de “afleveres” formodentlig til en professionel, som så kan hjælpe med at kvalificere dem? Eller er det belejligt ikke at have det produkt på hylden, så ansvaret ikke bliver et fælles anliggende? Ligeledes synes jeg det virker umodent at anklage bureaubranchen for at være ikke-kreative. Hvor meget vejer en meter vand? Get the context or shut up!
    Langt mere interessant end at mistænkeliggøre personen Morten Albæk (som jeg ikke kender ellers kunne jeg måske fristes til at deltage :-)) eller anklage bureaubranchen som helhed er det at undersøge, hvilken værdi der er i hans oplevelse… Er der problemer i bureauernes engagement model for globale brands? Er der problemer med måden bureauerne organiserer sig på ifht global effektivitet i både relevans og roll-out? Er kreativitet et relevant valgkriterie i globale organisationer? Definerer bureauer og globale beslutningstagere kreativitet forskelligt? Hvorfor?
    Noget tyder på at af problemerne er, at globale beslutningstagere og lokale bureaufolk ikke forstår, hvad den anden part er optaget af og ej heller har respekt nok for den andens agenda til at interessere sig for det.

  3. VM i Bullshit. Det eneste marketingbranchen bedriver er at slås internt og rose hinanden med komplicerede ord, der booster egoerne. Ord, som rager forbrugeren en høstblomst. Marketingbranchen har udviklet sig til en syg form for mastermind, der blæser det almindelige menneske omkuld. Denne kommentar handler ikke om Morten Albæk personligt, men om et marketingsprog, der lever sit eget liv og som fjerner fokus fra den ægte kommunikation, som er én til én. Venlig hilsen Thomas

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club