Morten Albæk erkender “store fejl”

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Vestas lancerer en ny kommunikationsstrategi, der kalder på en bullshit-test. Den dækker over en erkendelse af egne fejl – og hellere sent end aldrig, siger en kommunikationsekspert.

For halvandet år siden var Morten Albæk ude med riven over for bureaubranchen. Vestas globale marketingchef konkluderede i et interview i Børsen, at bureaubranchen er kreativt doven, visionløs og en kreativ boble, der snart brister.

Siden har han fået titel af Global Senior Vice President, med et betydeligt bredere kommunikations-ansvar. Og nu er Morten Albæk tilbage i Børsen, i et nyt interview – med et nyt udfald, men denne gang peger skytset indad:

”Vi har lavet flere store fejl (…) Vi har været alt for lukkede og utydelige i vores kommunikation, som er blevet uden strategisk styring,” siger Morten Albæk.

Han præsenterer en ny kommunikationsstrategi, der baserer sig på

  • Åbenhed
  • Fakta
  • Ydmyghed

Og her kommer bullshit-testen ind, der består i at konkludere modsat: For har Vestas før været lukket, løgnagtig og hoven?

Ja, næppe og ja. Lukketheden er erkendt, og hoven har man også været. Blandt andet med en beslutning om at satse på udenlandske medier, fordi kunder og penge lå udenlands. Derfor blev regnskaber præsenteret i London.

”I bagklogskabens klare lys kan vi konkludere, at det var et forkert signal at sende,” siger Morten Albæk.

Hvad angår fakta, så er det modsatte ikke løgn, men manglende præcision. Vestas vil basere sin kommunikation på fakta snarere end mission-statements, der er blevet fortolket på flere måder. ”Failure is not an option” blev opfattet som, at Vestas ser selv som ufejlbarlig, men dækker over, at hverken koncernen eller kloden har råd til at fejle med at udbrede vindenergi.

Men burde enhver kommunikationsstrategi da ikke rumme åbenhed, fakta og ydmyghed?

Jo, lyder svaret fra Jens F. Kofoed, partner i PR-bureauet Kreab Gavin Anderson.

”Det er helt elementært. Og uhyggeligt banalt. At Vestas når til denne konklusion nu, er desværre ikke et udtryk for en visionær tilgang, men et udtryk for, at de ikke kan andet. Det er fem år for sent, men bedre sent end aldrig,” siger Jens F. Kofoed.

Det kan sammenlignes med, at et reklamebureau slår sig op på at have kreative kompetencer – noget, de fleste ville mene var en af grundpillerne for bureauet. Men Jens F. Kofoed ser en forklaring i alder – ikke Morten Albæks, men Vestas’:

”Vestas er en ung virskomhed – et lilleputhold i fodbold, hvor alle angriber, og ingen tænker på forsvaret. Man har kun tænkt i vækst og endnu mere succes. Man har kunnet det hele selv og ikke haft forståelse for relationer,” siger Jens F. Kofoed.

Og skal man se det positivt, så rummer Vestas’ nye kommunikationsstrategi rig mulighed for udbygning og forbedring:

”Vestas skal – når den basale kommunikation er på plads – også tænke i crisis prevention, altså en forebyggelsesstrategi, hvor man udtænker en række scenarier for, hvad der kan gå galt. Også her gælder det om at opbygge relationer ud-af-huset,” siger Jens F. Kofoed.