Mosaic-segmenteringsværktøjet igen i Danmark

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Segmenteringsværktøjet Mosaic er tilbage på det danske marked efter flere års fravær. Denne gang hos Ambition.

Mosaic, der har været fraværende på det danske marked siden Post Danmark stoppede med at bruge det, kan nu igen bruges som segmenteringsværktøj på de danske husstande.

InsightOne, der har det nordiske agentur på Mosaic, har indgået en aftale med danske Ambition (fusionen mellem DMPartner, Director og Webjuice) om, at Mosaic nu igen er tilgængelig på det danske marked.

Værktøjet, der bliver præsenteret på et seminar den 27. oktober hos Ambition, inddeler danskerne i 12 grupper og 44 typer.

”Tidligere blev segmenteringsværktøjet primært brugt i forbindelse med målrettet omdeling af tilbudsaviser og reklamer, og til segmetering af emner til direct mails og telemarketing-kampagner. Men nu kan det bruges på tværs af alle kanaler og medieplatforme,” siger Grethe Berg, direktør hos Ambition, og fortsætter:

”F.eks. på internettet, hvor adfærden kan ses via cookies og hvor vi dermed kan indsætte personen i en af grupperne. På den måde kan vi målrette hvilken kommunikationsform, prissætning, service etc, man skal bruge overfor de enkelte personer.”

Et andet eksempel, hvor Mosaic kan også bruges er ved programmatic buying.

”Det kan være, at man vurderer, at man vil betale mere for at komme i kontakt med en bruger, der placerer sig i gruppe A, men ikke vil betale for en, der ligger i gruppe E,” siger Grethe Berg.

Gennem samarbejdet med InsightOne kan Mosaic nu tilbydes på både det svenske, norske og danske marked.

I forvejen findes der et andet segmenteringsværktøj, der inddeler danskerne i 35 segmenter med henblik på at ramme forbrugere direkte i forhold til interesser og adfærd. Det er Conzoom, som udbydes af Geomatic og som findes på hele det nordiske marked.

Både Conzoom og Mosaic baserer sig på tal fra Gallup samt kvalitative data om boligforhold, socioøkonomiske data, adfærd og interesser.


Sociale forskelle, udgør den største gruppe i Mosaic med 15,67 procent af alle husstande.