Munchies hovedkraft stifter eget food-bureau

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Jonas Andersen var med til at starte Vices madunivers, Munchies, i Danmark. Nu har han startet sit eget bureau, der også fokuserer fuldt ud på mad. Vi har taget en snak med ham om, hvorfor han har valgt at lave sit eget, og om han betragter sig som en direkte konkurrent til Munchies.

Food Studio er navnet på et nyt bureau og studie med fuld madfokus. Bureauet er stiftet af Jonas Andersen, der var en af hovedkrafterne bag opstarten af maduniverset Munchies, der hører under Vice.

I følge Jonas Andersen vil Food Studio, der holder til i de originale masterchef-lokaler, tilbyde alt fra kokkeskole til content-produktioner og strategi for brands, der vil arbejde med mad.

Vi har fanget Jonas Andersen i sine nye omgivelser på Amager Strandvej, for at høre, hvorfor han har valgt at gå solo med Food Studio.

Hvorfor forlade Munchies, som udefra set har været en pæn succes?

”Det har bestemt heller ikke været en let beslutning, men jeg kunne bare se, at der var et stort uudnyttet potentiale i forhold til at arbejde med food-kategoriensom jeg ikke umiddelbart kunne få forløst via Munchies.”

Han fortsætter:

”I arbejdet med Munchies opstod der nogle organisatoriske begrænsninger, da mange af de overordnede beslutninger stadig bliver truffet i USA og dermed ikke svarer til virkeligheden i Norden.”

Hvad betød disse organisatoriske begrænsninger?

”Disse begrænsninger, også i forhold til Munchies snævre millennial-segment, gjorde at der ikke var den frihed til at arbejde med events, mad og opskrifter, som jeg synes var en naturlig udvikling for Munchies. Ved at gå solo har jeg nu muligheden for at arbejde bredere på tværs målgrupper, segmenter og interesseområder inden for gastronomi. At kunne arbejde frit i det brede spændingsfelt mellem fine dining og michelin-stjerner, men også cool pop-up’s med fantastisk street food er en stor tilfredsstillelse.”


Det er Masterchefs originale lokaler på Amager, der danner rammen om Food Studio. 

Hvor kom idéen til Food Studio fra?

”Ideen til Food Studio opstod egentligt helt naturligt, da jeg i dén grad mener, at der netop nu er plads til et setup som vores. For udover at tilbyde kokkeskoler med nogle af landets i mine øjne bedste kokke, hvilket er det meget fysiske og håndgribelige ben i forretningen, så skal vi i lige så høj grad fungere som produktionsselskab, reklame/medie-bureau og på sigt også en digital kanal, som vi både selv producerer og kuraterer indhold til.” 

Der er jo en del af de ydelser du tilbyder, som Munchies ikke tilbyder. Men der er også mange sammenfald. I hvor høj grad betragter du Food Studio som en direkte konkurrent til Munchies?

“Det er klart, at der er mange fælles snitflader mellem Food Studio og Munchies, da jeg jo selv har været med til at starte Munchies i Norden fra dag ét. Jeg ser os dog ikke som en egentlig konkurrent – ikke endnu i hvert fald, før vi for alvor går i luften med at producere redaktionelt indhold til vores egne kanaler. Men eftersom vi laver så mange forskellige events, og har så mange dygtige kokke som en del af Food Studio, så kan denne del komme til at gå rigtig stærkt, når vi først starter produktionsapparatet op.”

Hvorfor vil du mene, at I er bedre til at lave food-kampagner end reklamebureauerne, der jo har masser af kunder og erfaring i denne kategori?

”Udfordringen for mange bureauer i dag og den måde de er struktureret på, er at kunde-briefen altid havner i et kreativt team, som har en til to uger til at finde indsigten i brandets DNA og derefter udvikle et koncept og kampagne.”

Jonas Andersen fortsætter:

”Problemet er, at det kreative team ugen efter skal lave den helt samme øvelse bare for et medicinalfirma eller en dæk-producent. Derfor får de aldrig den dybe indsigt i den gastronomiske verden – det kommer ikke helt ind under huden. Dette er selvfølgelig set meget sort-hvidt, men det har alligevel været virkeligheden med stort set alle bureauer, jeg har arbejdet med.”

Food Studio gik officielt i luften 1. januar og har pt. tre personer ansat og en håndfuld kunder, der blandt andet tæller Michelin (global), Seafood from Norway og Nordic Food Export.

Ejerkredsen består af Jonas Andersen som hovedaktionær, men der er solgt en mindre procentdel af virksomheden til to unavngivne investorer fra den danske fødevarebranche.