MyImage Bureau: Pong er lige i hælene på Kunde & Co.

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det er de samme fem bureauer, der er på top5 over reklamebureauer med det bedste image. Men der er byttet om på de midterste pladser, og Pong står stærkt.

Førstepladsen indtages – man fristes til at sige – som sædvanligt af & Co. Det er nemlig femte år i træk, at bureauet har det bedste image blandt reklamebureauerne i MyResearch’ årlige imageanalyse MyImage Bureau. Og de ligger pænt komfortabelt med et længere spring ned til nr. 2.

Efter at have været forvist til tredjepladsen er Kunde & Co. kommet tilbage på andenpladsen, men de bliver pustet godt og grundigt i nakken af Pong, der blandede sig først i toppen sidste år med en fjerdeplads og er kun blevet målt to gange før. I 2022 blev det til en 18. plads. I 2023 blev det til en 9. plads. Og nu altså en tredjeplads. Flot gået!

”Pong er en klar vinder, der går markant frem. Det er især på kendskab, hvor de er det bureau, der går mest frem af alle bureauer på tværs af bureautyper. Samtidig er de gået markant frem på præference,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, som står bag MyImage Bureau.

Accenture Song er røget fra andenpladsen ned på fjerdepladsen og er kun et mulehår foran Robert/Boisen & Like-minded på femtepladsen. Det overrasker ikke Mogens Østergaard:

”Jeg var mere overrasket over, at de ikke allerede faldt tilbage sidste år, men det er måske først slået igennem nu, at de har mistet en del ledende medarbejdere.”

Også hos Advice er der sket en del udskiftninger, og bureauet mærker det med en nedgang fra en sjetteplads sidste år til en 13. plads i år.

”Advice går især tilbage på spørgsmålet om man vil invitere dem til pitch og på nogle af imageudsagnene, som samlet set får dem til at gå tilbage på brand power,” lyder det fra Mogens Østergaard.

Marketsquare ligger lige uden for top-5 på en 6. plads og er ifølge Mogens Østergaard gået frem på både kendskab og præference. Bureauet udmærker sig samtidig med at være flest gange i top-3 på imageudsagnene. Hele 4 gange. Bureauet må dog se sig slået med antallet af førstepladser. Her er Pong stærkest med to styks, nemlig på Gode til at skabe resultater og på Kreativt stærke.

Brand Power
Sidste års placering i parentes

  1. &Co. (1)
  2. Kunde & Co. (3)
  3. Pong (4)
  4. Accenture Song (2)
  5. Robert/Boisen & Like-minded (5)

Imageudsagn

Sidste års placering i parentes

God forståelse for kundernes forretning

  1. Marketsquare (4)
  2. Pravda (14)
  3. Advance (5)

Gode til at skabe resultater

  1. Pong (1)
  2. & Co. (3)
  3. Robert/Boisen & Like-minded (5)

Strategisk stærke

  1. Kunde & Co. (1)
  2. Mensch (5)
  3. & Co. (4)

Gode digitale kompetencer

  1. Nordlid (2)
  2. Drum Cph (3)
  3. BirdsAtFive (1)

Kreativ stærke

  1. Pong (1)
  2. & Co. (2)
  3. Robert/Boisen & Like-minded (4)

Fleksible og agile

  1. Pong (1)
  2. Zupa (4)
  3. Marketsquare (20)

Gode til at analysere og anvende data

  1. Nordlid (1)
  2. Kunde & Co. (3)
  3. Marketsquare (15)

Gode til forbrugerindsigt

  1. Gorm Envision (7)
  2. Nørgård Mikkelsen (8)
  3. Marketsquare (11)

Gode til at integrere kommunikation

  1. Pravda (23)
  2. Advance (3)
  3. Robert/Boisen & Like-minded (12)

MyResearch har siden 2008 stået bag gennemførelsen af MyImage Bureau. Indsamling af data er sket i uge 40-46 2024. 993 marketingansvarlige har deltaget, hvilket svarer til 34 pct. af de adspurgte.

Der er spurgt til 26 reklamebureauer, 19 digitale bureauer og 14 mediabureauer.

Brand Power scoren fremkommer gennem en sammenregning af Brand Strength og Brand Position. Brand Strength er kvantitative parametre så som kendskab og om en annoncør ville invitere bureauet med i en pitch. Dette holdes op mod bureauets bruttoavance og dermed får man et tal for Momentum. Brand Position er kvalitative parametre, hvor annoncører med et rimeligt kendskab til et bureau bliver bedt om bedømme, hvorvidt 9 kvalitative udsagn passer på bureauet.