Nørgård Mikkelsen bliver et københavnerbureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En forlovelse har hidtil været bureauets tilstedeværelse på det københavnske marked. Nu bliver det til et ægteskab – det københavnske bureaumarked er vigtigt og planerne lyder på en fordobling.

Nørgård Mikkelsen har overtaget de sidste 50 pct. af det københavnske bureau, Livingbrands, og omdanner det nu til Nørgård Mikkelsen København. Visionen er klar:

“Vi skal ikke have et stort bureau i Odense og et lille i København blot med samme ejer. De to organisationer skal køres helt sammen, så der bliver tale om et fælles bureau med to lokationer,” siger adm. dir. Erik Laumand.

Livingbrands adm. dir., Peter Brockdorff ser også ganske afklaret på fusionen.

“Jeg ser markedet sådan, at man enten skal være lille med en stærk kerne, der supplerer med free-lancere eller også skal man være stor. Det er vores opfattelse, at vi kan nå meget længere sammen end som to bureauer, der blot arbejder sammen,” siger Peter Brockdorff.

De to bureauer har reelt kendt hinanden i otte år, og været “forlovet” før. Men folkene i Livingbrands skulle lige prøve en ny partner af i form af Bark. De vendte dog tilbage til Nørgård Mikkelsen sidste år, da Bark gik konkurs, og nu bliver det altså til et rigtigt ægteskab.

Nørgård Mikkelsen har før prøvet at etablere sig i København, men denne gang gør man det på basis af et bureau, der har etableret sig.

“Vi er kommet godt i gang, siden vi startede for et år siden, og holder vores budgetter,” siger Peter Brockdorff.

Erik Laumand karakteriserer det som “enormt vigtigt” for Nørgård Mikkelsen at opnå en tilstedeværelse på det københavnske bureau-marked.

“Der sker en koncentration af kunder og kompetencer, som gør, at man må sige, at det danske reklamemiljø hovedsageligt findes i København. Skal man lave en langsigtet strategi for et stort bureau, og skal vi have mulighed for at udvide vores markedsandel, så skal vi have en stærk tilstedeværelse i København,” siger Erik Laumand.

Han lægger da også op til en kraftig oprustning på det, der nu bliver Nørgård Mikkelsen i København.

“Min forventning er, at når vi krydser indgangen til 2013, så sidder der 20 medarbejdere i København,” siger Erik Laumand.

Det er tæt på det dobbelte af, hvad der er i dag.

Han fremhæver to hovedområder, der skal skabe væksten. Dels, at det lykkes med at tiltrække nye kunder. Og dels at man kan tiltrække kompetente medarbejdere, som ikke er interesseret i at bo i Odense.

Peter Brockdorff bliver daglig leder af Nørgård Mikkelsen i København og en del af bureauets direktion. Desuden sigter man også mod, at partnerne i Livingbrands bliver partnere i Nørgård Mikkelsen.

“Vi er 10 partnere i Nørgård Mikkelsen nu, så vi arbejder med en partnerstruktur. Men det normale for os er også, at vi lige er sammen en vis tid, før man bliver indrulleret i partnerkredsen,” siger Erik Laumand.

Han fremhæver Livingbrands tilgang til datadrevet markedsføring som et område, hvor de kan tilføre Nørgård Mikkelsen noget.

“Det gode er, at vi på de overordnede linjer deler opfattelse af, hvad et bureau skal. Det drejer sig om fokus på det forretningsmæssige og en stærk tro på, at kreativiteten er et værktøj til at opnå nogen resultater. Men Livingbrands er nået langt på det, jeg betragter som datadrevet planning. De har udviklet en stærk kompetence til at analysere en forretnings-problemstilling helt i bund, før de begynder at diskutere kreativitet,” siger Erik Laumand, mens Peter Brockdorff tilføjer:

“Vi har en stærk tro på, at datadrevet markedsføring er en vigtig parameter for fremtidig succes, og derfor har vi satset meget stærkt på at komme i front på dette område.”

Han fortæller videre, at det nuværende Livingbrands vil være fuldt operationelt som Nørgård Mikkelsen København til d. 1. november.

“Vi har informeret vores kunder, og de har alle taget meget positivt imod fusionen,” siger Peter Brockdorff.