Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fødevareministeren genopliver gammel kampagne for igen at sætte gang i fiskespisningen.

Da jeg tilbage i 90’erne lancerede Børsens Reklamebarometer, hvor udvalgte reklamefilm blev testet, var Nørgård Mikkelsens Minna og Gunnar film for fiskebranchen en af de første.

De scorede så godt, at alle andre film blev en sekundavare, hvis man forsøgte at benchmarke dem. Så da der skulle udvikles en karakterskala blev de ganske enkelt holdt ude af modellen. Ellers ville ingen andre film være i stand til at opnå topkarakter.

Filmen havde endda også en vis effekt – men åbenbart ikke en særlig langtidsholdbar effekt. I hvert fald vil fødevareministeren nu sætte gang i en ny runde med filmene, fordi undersøgelser viser et alt for lavt fiskeforbrug i de danske familier.

Fødevareinstituttet på Danmarks Tekniske Universitet har gennemført en undersøgelse i perioden 2003-2008, hvor flere tusinde danskere har noteret, hvad de spiser i løbet af en uge.

Hver fjerde spiste under fem gram om dagen. Hver ottende fik slet ikke fisk eller fiskeprodukter i ugens løb.

Ganske vist er der en lille fremgang at spore for de voksne. I en tilsvarende undersøgelse gennemført i 2000-2002 spiste de voksne 19 gram fisk om dagen. Så der er kommet tre gram mere på. For børn er indtaget helt uændret i perioden.”«, siger fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) til Politiken.dk.

Hun vil dog søge at lære af erfaringerne fra den sidste runde med filmen og derfor indkalde supermarkederne og hele fiskebranchen til en diskussion af, hvad der ellers kan gøres for at få danskerne til at skifte kødet ud med fisk.

Spørgsmålet bliver dog samtidig, om filmene kan opnå lige så stor popularitet i nutidens støjfyldte mediemarked, som tilbage i første halvdel af 90’erne. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club