Når advokaten kigger tekstforfatteren over skulderen

Peter Engholm
25@mail.dk

Reklamebureauet Os har fået to nye medicinalkunder – inden for hhv. kosttilskud og receptpligtig medicin – der begge har faste rammer at skulle være kreativ og strategisk indenfor.

Medicinalbranchen vender sig i stadigt større omfang mod de internationale bureaukæder, og det gør det i sig selv til en nyhed, når et dansk bureau får en kunde på dette felt.

Det er tilfældet med Reklamebureauet Os, der skal markedsføre to “type 2 diabetes” produkter for den amerikanske koncern MSD.

Og måske er det i virkeligheden nyheden, for en god bid af markedsføringen er givet på forhånd – receptpligtig medicin er underlagt faste rammer, og derudover har kunden klart definerede rammer for, hvad bureauet må gøre noget ved.

“Vi ser ikke begrænsningerne, men mulighederne – og medicin for type 2 diabetes er et spændende område, alene af den grund, at flere og flere får brug for den. Det giver os en mulighed for at vedligeholde den viden, vi sidder inde med på de forskellige terapiområder. Selve bureauet er ungt, men vores viden på medicinalområdet går 30 år tilbage,” siger account manager Jan F. Hansen, der selv har haft medicinalkunder i sin tid hos Bergsøe 4, hvorfra han sidste år kom til Reklamebureauet Os.

Han understreger, at når eksekveringen er underlagt faste rammer, så ligger der i kunderelationen især sparring og strategidiskussion.

“Vi ved, at vi skal spise sundt og dyrke motion, men får det ikke gjort. Når vi til gengæld kommer til trinnet før insulin, så reagerer vi. I dette tilfælde med medicin for type 2 diabetes,” siger Jan F. Hansen.

På samme måde ved kvinder også, hvad der skal til for at vedligeholde deres krop, men de prioriterer sig selv for lavt. Og det skal ændres, når bureauet skal markedsføre kosttilskuddet Womega Green for Cardio Care ApS.

“Målgruppen, der er kvinder over 40 år, tænker på deres børn, på deres mand, familie – og måske endda deres hjem – førend turen kommer til dem selv. Vi ønsker, at de vender opmærksomheden mod sig selv,” siger Jan F. Hansen.

Womega Green forener fiskeolie, D-vitamin og antioxidanterne i grøn te og kakao. Dét må man godt fortælle, men så er der alt det, der ikke må siges. “Målrettet til kvinder”? Nixen. “Smukke klassikere, der kræver særlig behandling”? Nej, ikke behandling. “Særlig pleje”? Nej, det går heller ikke.

“Vi har haft en advokat inde over teksten og det grundlæggende koncept. Det betyder, at vi må arbejde inden for et stærkt begrænset felt. Det kræver overblik og kreativ energi, men det er også dét, der gør opgaven spændende. Især fordi kosttilskud lovgivningsmæssigt ligger i en gråzone, modsat den receptpligtige, hvor vi har snævre, men klare retningslinjer at arbejde under”, fortæller Jan F. Hansen.

Han opgaven som en balancegang mellem “risikoen for tilbagetrækning af produktet og en intetsigende markedsføring, der ingen resultater skaber”.

For Womega Green skal resultaternes skabes via en markedsføring med to kvinder – den ene med sin Harley-Davidson, den anden med sin VW Karmann Ghia.

“Kvinderne er ikke modeller, men markante personer, der vitterligt står inde for deres respektive maskiner. De ved, hvor megen opmærksomhed deres motorcykel- eller bilklassiker kræver. Det er op til nogle timer hver dag. Samme opmærksomhed kan man, på væsentligt kortere tid, vise sin krop med Womega Green. Og det er netop ordet opmærksomhed, frem for pleje og behandling, vi endte med at bruge”, siger Jan F. Hansen.