Når virkeligheden indhenter marketing

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nike kom i klemme i forbindelse med Boston-bomberne – lige som man tidligere kom i klemme i forbindelse med sydafrikanske Oscar Pistorius.

Virkeligheden er ukontrollabel. Det ved vi godt. Alligevel kan man godt blive overrasket over, hvordan man kan komme galt af sted.

Nike har inden for den seneste uge måttet trække en t-shirt tilbage fra butikkerne, der bar ordene “Boston Massacre” – og endda med en blodplettet skrift.

Virkelig dårlig smag, tænker man umiddelbart – med Boston-bomberne i tankerne.

Men Nike har ikke forsøgt at udnytte begivenheden.

“Boston Massacre” er lavet til baseball-holdet New York Yankees fans og refererer til det mest anvendte øgenavn for holdet “Bronx bombers” samt nogle gamle kampe, hvor holdet fejede Red Sox fra Boston af banen.

Selve ordene “Boston Massacre” er fundet tilbage i 1770 og beskriver en begivenhed, hvor britiske soldater åbnede ild mod civile demonstranter i Boston.

T-shirtsene er af ældre dato, og blev straks trukket tilbage fra butikkerne. Men det er ikke altid ligetil. Dels er det svært at få dem væk fra hylderne over alt og dels udbydes de nu på eBay til høje priser.

Det er desuden ikke så lang tid siden, at Nike også blev ramt af virkeligheden. I en annonce optrådte sydafrikanske Oscar Pistorius – under budskabet: “I am the bullet in the chamber.” Det var selvfølgelig før, han blev anklaget for mord på sin kæreste.