Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Alle vinderne til YDA på scenen. Foto: Frederik Louis Hviid .

I skyggen af alle løve-priserne vandt 3 unge danske instruktører 4 priser i Cannes til Young Directors Awards. Bureaubiz har talt med et par af dem.

Mens etablerede instruktører som Asger Leth og Jeppe Rønde – der har instrueret henholdsvis TV2s ’All That We Share’ og Momondos ’The DNA journey’ – vandt masser af anerkendelse for deres præstationer i Cannes, var der lidt mindre limelight på en håndfuld danske upcoming intruktører, hvis værker dog også vandt fine priser.

De sidste 20 år, under Cannes Lions, er  parallel-konkurrencen Young Directors Awards (YDA) nemlig blevet afholdt, for at sætte fokus på de talenter, der skal hælde filmisk føde på branchen i fremtiden.

I år var Danmark på forhånd særdeles stærkt repræsenteret til YDA med 5 shortlister. Awarden, der  blev afholdt lidt væk fra the beaten La Croisette track, på hotel Marriott, skulle her på tyve-året vise sig særlig glad for unge danske instruktører.

Således vandt 3 danske instruktører YDA-priser i år. Vinderne var:  Frederik Louis Hviid, Søren Peter Langkjær Bojsen og Torben Kjelstrup.

Frederik Louis Hviid, der netop er blevet færdig fra Super 16, vandt guld med sin kortfilm ’Halvmand’, der har Jens Albinus i hovedrollen.

Søren Peter Langkjær Bojsen, ligeledes Super 16, vandt en både guld og fik en Special Jury Award for sin film ’Delphi’.

Torben Kjelstrup , der er repræsenteret af The Woerks, vandt sølv for sin musikvideo ’Soy Yo’ for columbianske electrogruppe Bomba Estéreo.

Fra højre: Torben Kjelstrup, Frederik Hviid, deres fælles agent Nina Fryland samt Anders Røge fra The Woerks.

Torben, der tidligere har instrueret videoer for b.la. Playstation og Nespresso, fortalte i øvrigt om den noget aparte proces bag den sprængfarlige musikvideo, der har opnået op imod 20 mio. visninger på YouTube, til Creative Works tidligere i år.

Du kan se videoen her:

Hvordan var det at blive præmieret for dit arbejde til YDA?

”Det var fedt at vinde sølv. Musikvideoen har haft en vild rejse og et politisk efterspil, jeg ikke havde turde håbe på (hovedpersonen mødtes f.eks. med Obama i det hvide hus sidste år på baggrund af musikvideoens indflydelse i det latinamerikanske USA), men det betyder meget også at blive anerkendt for sit arbejde inden for branchen.”

En af aftenens to guld-vindere, Frederik Louis Hviid, fortæller om, hvordan det føltes at vinde Guld til YDA:

”Det føles vildt godt. Men også ret overvældende. Jeg synes, at niveauet hos de nominerede var kanonhøjt i år, så at være iblandt dem – og tilmed vinde – er jo en kæmpe anerkendelse af ens arbejde. Jeg var også nomineret sidste år, uden at vinde, så at det lykkedes denne gang er jo fantastisk. For en instruktør, der netop har afsluttet sin filmskole (Super 16 red), kunne man ikke forestille sig en mere ideel start.”

Du kan se en trailer til Frederiks YDA guldfilm ’Halvmand’ her:

Hvad tror du, at det kommer det til at betyde, at du har vundet YDA, Frederik?

”Det er jo en meget spændende og international pris. Her er det reklamebranchen, repræsentereret af en bred og meget kompetent jurygruppe fra hele verden, som udvælger netop de instruktører, som de gerne vil sætte spotlys på. Der findes mange nye og dygtige instruktører derude, både herhjemme og i udlandet, så at være iblandt de få der bliver udvalgt til en guldpris, føles som en kæmpe hestesko for en instruktør som mig”.

Vil du holde dig til fiktion – eller kan reklamebranchen også nyde godt at dine talenter i fremtiden? 

”Jeg vil begge dele. I høj grad. For mig udelukker det ene ikke det andet. Tværtimod. Jeg tror på at skellet imellem fiktionsprojekterne og reklamefilmen bliver mindre og mindre med tiden. Flere stærke brandede kortfilm dukker op. Men også i den korte reklamefilm ser jeg den klare karakterdrevne historie, som tydeligt kommunikerer komplekse følelser videre til publikum, vinde frem. Der er meget fiktion – eller klassisk filmfortælling – i mange af de bedste reklamefilm som er kommet ud, her de seneste par år. Af samme grund, tror jeg også at YDA har valgt at lægge så stor vægt på kortfilmskategorien. Set i dét lys, tror jeg på at de to brancher kan nyde virkelig rigtig godt af hinandens talenter.”

Udover de 3 vindende herrer var Lærke Herthoni også shortlistet til en YDA pris.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club