Næsten dobbelt-op for danske arbejder i Eurobest

Peter Engholm
25@mail.dk

19 danske bureauer sætter slutspurten ind i award-året 2013 og gør deres til at holde EM i reklame stort: 111 indsendte arbejder mod 60 sidste år. Særligt én kategori tiltrækker sig dansk opmærksomhed.

Det er skrumpet en smule – og vokset betydeligt:  Eurobest, der finder sted i næste uge i Lissabon, kan kaldes EM i reklame, al den stund at det er den europæiske lillebror til Cannes Lions.

4.715 indsendte arbejder er immervæk en slat, men også en slat mindre end sidste års 4.847 indsendelser. Dansk reklamekreativitet går den modsatte vej, idet antallet af rød-hvide indsendelser er næsten fordoblet fra 60 til 111.

I alt 19 danske bureauer står bag de i alt 111 indsendelser.

Det placerer Danmark som 12. største indsender ud af de i alt 32 deltagende nationer, inkl. USA og Kina, hvilket gør EM-vendingen en kende eksotisk.

Tyskland topper med 875 bidrag, mens Sverige er på 4. pladsen med 500 arbejder. Norge, der i Try/Apt havde forrige års mest vindende bureau, har indsendt 192 arbejder.

Kategorierne er er de samme 15, som kendes fra Cannes Lions. De største af slagsen er i år Outdoor og Print med næsten 600 bidrag i hver.

I Film Craft dyster 336 arbejder om Grand Prix og ædelt metal – og hvorfor nævne lige denne kategori? Fordi den er den absolut største, set med danske øjne: Hele 39 arbejder er indsendt her, med Film og Promo & Activation som de næststørste med hhv. 12 og 10 indsendelser.

Kun kategorierne Radio og Integrated er uden dansk deltagelse.

Sidste år fik Danmark 12 shortlister, og 7 af disse blev yderligere belønnet i form af 2 guld, 3 sølv og 2 bronze.

I Film vandt Bussen – ved Midttrafik, M2 Film og Thomas Falkenberg – den ene danske guld, mens The Generous Store fra Anthon Berg og Robert/Boisen i Interactive vandt både guld, sølv og bronze.