Naked hjælper Lego med at komme tættere på kunderne

Peter Engholm
25@mail.dk

Danske Casper Willer fra Naked fik stort bifald i Cannes, da han uddelte Lego-klodser til publikum – og fortalte om et nyt koncept, hvor kunderne kan komme med en ide og 1000 kunder – så bliver den produceret.

I det oprindelige Cannes-program hed seminaret blot “Naked”, men Debussy-salen blev fyldt under titlen “Naked & Lego”. Og Casper Willer, partner i Naked Communications Copenhagen, høstede da også seminarets første bifald, da han i en generøs bevægelse strøede en kasse Lego-klodser ud over scenen, inden Jon Wilkins, Nakeds stiftende partner, introducerede de tre C’er.

Den nye hellige treenighed i moderne kreativitet er Community, Co-creation og Crowdsourcing. For nogle var der måske i mindre grad tale om en introduktion, og i højere grad en genopfriskning af begreberne, for allerede nu har virksomheder og organisationer fundet ud af, hvor meget man kan hente af engagement og involvering ved at linde på lukketheden og tage sine brugere med på råd.

Førhen har udviklingsafdelingerne hos bilfabrikkerne haft topsecret-status, men sidste år fik Fiat stor opmærksomhed med sin Mio-model ved at lade brugerne tænke med og byde ind. Nu redefinerer Volkswagen i Kina begrebet Folkevogn ved at tage brugerne med på råd via nettet.

Og fra Asien, nærmere bestemt Japan, henter Lego Cuusoo. På japansk betyder ‘cuu’ at komme med et ønske, og det er lige, hvad Lego åbner for.

Casper Willer præsenterede en fiks og færdig Lego-æske med produkt-nr. og det hele, inkl. billedet af en – i øvrigt storslået, nærmest bombastisk – ubåd, som er bygget af en japansk bruger og nu er sat i produktion af Lego.

Initiativet kan ses som videreudvikling af bl.a. Lego Architecture, som en fan i Chicago har skabt og fået projektstøtte til, og Lego Juwelry, der er et andet fanbaseret projekt.

Over for Bureaubiz uddybede Casper Willer efterfølgende:

“Cuusoo er på vej fra Japan i en beta-version. Brugeren udvikler et nyt produkt og får 1.000 købere med på ideen. Det er ikke nok at trykke på en “like”-knap – de 1.000 personer afgiver et købsløfte. Og så producerer Lego produktet. Allerede nu er tre produkter i handlen eller på vej dertil,” siger Casper Willer.

Han tilføjede, at Naked Communications arbejder sammen med de Lego-afdelinger, der er involveret i Cuusoo, og har fået lov til at præsentere tiltaget på Cannes – men ikke dermed sagt, at det i givet fald bliver Naked, der skal lancere produkterne. Her var det umiddelbare alternativ til Naked andre bureauer, men hvorfor begrænse brugerinvolveringen til at udvikle og skaffe kundegrundlag?