Naked satser på dirigentens rolle

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Naked var i 2010 Danmarks hurtigst voksende bureau. En af kernekompetencerne er projektledelse, fremhæver en af bureauets internationale topfolk.

Hvor ofte hører man bureauer prale med projektledelse? Nej vel. Normalt fremhæver man sine kreative kompetencer – nogle vil hellere tale strategi. Og en del vil gerne kombinere de to.

Men i tilfældet Naked, hvis danske afdeling i 2010 var Danmarks hurtigst voksende bureau, så er det at kunne indtage dirigentens rolle en af kernekompetencerne.

Naked er stiftet i England, og en af gruppens øverste chefer, Steve Gatfield, fremhæver “project management” som en af bureauets kernekompetence, da Bureaubiz mødte ham i København.

Han går endda så vidt som til at sige, at project management er almindelig i mange brancher – bare ikke i reklamebranchen.

Nu er projekt-ledelse næppe et ukendt begreb i bureauverdenen, men Naked ser sig selv som et bureau, der arbejder med strategisk kommunikationsdesign, og det er i den kontekst, udtalelsen skal ses.

Steve Gatfield vil f.eks. ikke se Naked på linje med andre mindre og højtprofilerede bureauer som Wieden + Kennedy, Crispin Porter og BBH.

“Jeg kender BBH vældig godt, og de opererer mere inden for kreativ udvikling, end vi gør. Vi arbejder med “ideation”. Det er en strategisk proces, og ideerne udvikles derfra. Når det kommer til den egentlige skabelse af f.eks. en kampagne, så vil vi ofte inddrage nogle andre. Men vi arbejder også gerne sammen med andre bureauer,” siger Steve Gatfield.

Logikken er egentlig klar nok. digitaliseringen af verden har gjort marketing til en kompleks proces. Forbrugerne har taget kontrollen over kommunikationen, så den traditionelt tilrettelagte kommunikation ikke mere har samme gennemslagskraft.

Derfor er der brug for at bringe mange forskellige kompetencer i spil – og det sætter fokus på netop projekt-ledelsen – men i en helt anden forstand end at gennemføre f.eks. produktionen af en reklamefilm.

Steve Gatfield taler meget om en grundlæggende strategisk tilgang, der er uafhængig af kanaler. Kanaluafhængighed er dog en sang, der høres mange steder.

“Men det er, hvad Naked er grundlagt på, så vi har 10 års erfaring med at arbejde med projekter på det grundlag,” siger Steve Gatfield.

Nok er det en meget mere dynamisk proces, når man som annoncør skal slippe kontrollen. Men mere end at tale om processer ser Steve Gatfield det som først og fremmest et mindset at kunne gøre det. Det handler om en grundlæggende forståelse og accept af, at det man sender ud, skal være noget, som forbrugerne kan gribe og arbejde videre med.

Et mindset, som i Naked-regi indebærer, at man søger folk, der selvfølgelig skal være både innovative og adopterende. Men de skal også kunne tåle at arbejde i en organisation, hvor struktur er et fremmedord – mens forandringer er almindelige.

Project management handler i Naked-regi desuden om at kunne involvere sig i forskellige miljøer.

Kreativt og innovativt talent er nemlig ikke forbeholdt reklamebranchen – det findes mange steder i meget forskellige miljøer – lige fra teenagere til gamere. Men opgaven er ikke at finde dem for at ansætte dem. Project management er at indtage dirigentens rolle og etablere samarbejder om løsning af projekter.

Det er en udfordring, der håndteres bedre af mindre organisationer end i de store bureaunetværk, og derfor ser Steve Gatfield en udvikling, hvor de store bliver mere og mere fokuserede på det brede og mere traditionelle aktiverings-arbejde, som de store kunder har brug for.

“Det kræver ikke en stor organisation at udvikle en grundlæggende ide, og derfor ser man mange mindre organisationer gøre sig gældende her. Men det er næppe en situation, der matcher de store netværks selvforståelse,” siger Steve Gatfield.

Naked udspringer af London men er etableret en række andre steder i verden – og altså også i København, hvor bureauet med nu 5 medarbejdere sidste år var det hurtigst voksende i Bureaubiz’ årlige bureaurapport.

Bureauet er også repræsenteret i Stockholm og Oslo, men opgaven er ikke blot at servicere det lokale marked.

“Vi bringer hele vores organisation i spil for kunderne, og derfor skal et Naked-kontor også kunne arbejde ud af regionen,” siger Steve Gatfield.

Skal Naked så være stor i København?

“Det skal først og fremmest være et godt bureau,” siger Steve Gatfield og fortæller, at folkene i København er udset til at fokusere på udvikling af kompetencer inden for digitale og sociale medier.