Bjarne Egedal fylder 70

En af dansk reklames helt store profiler, Bjarne Egedal, fylder 70 den 9. november.

Bjarne Egedal har gennem alle årene været en stor inspirator i reklamebranchen og har været involveret i etablering af flere virksomheder inden for kommunikation.

De seneste år har Bjarne Egedal varetaget formandsposterne i henholdsvis Sepia og frem til i sommers også formandskabet i reklamebureauet Win Win Agency.

Ordnede forhold, reklamebranchens vilkår og faglige udvikling har i alle årene stået som en ledestjerne for Bjarne Egedal.

Han startede i 1960 som trainee hos Balling Reklamebureau. Så blev han reklamechef og direktør for Lund & Lommer, derefter partner hos AS Henriksen & Sieling/BBDO (senere BBDO), hvor han også var bestyrelsesformand fra 1982 til 2006.

Sideløbende har han været bestyrelsesmedlem af Dansk Markedsføringsforbund (nu Huset Markedsføring), dommer i Sø- og Handelsretten (2003-2010) samt medlem af DRRB fra 1985-2000 – heraf formand fra 1992-2000 og endvidere udnævnt som æresmedlem fra 2000.

Da Bjarne Egedal overtog roret i DRRB så de mindre danskejede bureauer med skepsis på den nye formand, fordi han havde baggrund i den internationale reklamebureauverden og de frygtede, at han ville fokusere på de store internationale bureauers vilkår. En bekymring, som skulle vise sig at være ubegrundet.

Under Bjarne Egedals formandskab nød DRRB 10 års uafbrudt vækst, som tilskrives Bjarne Egedals visioner og evne til at samle og forene uden hensyntagen til at lade eventuelle egne bureauinteresser gå forud.

DRB-indexet – (siden Index Danmark), Den Danske Reklameskole, Reklamedata, det digitale annonceoverførselssystem (Ritzaus Medienet) og etableringen af helt nye samhandelsvilkår på annoncemarkedet til erstatning for Annonceoverenskomsten, er også en del af Bjarne Egedals fortjeneste.

For sit mangeårige arbejde for reklamebranchen modtog Bjarne Egedal Ridderkorset i 1996.

Bjarne Egedal er i USA på sin fødselsdag.

 

.