Bureaubiz’s stifter og redaktør fylder 60 år

Finn Graversen har dækket reklame, marketing og medier i 25 år. D. 2. august rundede han 60 år.

Det lå ikke i kortene, at Finn Graversen, da han blev færdig som journalist i 1981, skulle ende som ejer at sit eget medie. Ja, det lå ikke engang ikke i kortene, at han skulle bruge det meste sin karriere på at skrive om reklame, medier og marketing.

Finn Graversen sværmede som så mange andre for det venstreorienterede og havde ikke meget tilovers for kapitalens lejesvende, men det ændrede sig.

Efter nogle omtumlede indledende år, hvor han blandt andet var ansat på TV-A’s Søndagsavisen fik karrieren retning, da han i 1987 blev ansat på Forlaget Markedsføring som redaktionssekretær, og den tog fart, da han i 1990 skiftede til Dagbladet Børsen, hvor han de næste 10 år opbyggede en position som landets førende kender af annoncørerne og deres reklamebureauer.

Det var i den periode, hvor dette stofområde gik fra primært at have interesse for de særligt indviede til at have almen interesse ikke mindst, fordi tv-reklamen efter mange års politisk tovtrækkeri endelig blev introduceret i Danmark.

Allerede dengang var der ingen i reklameverdenen, der ikke kendte Finn Graversen. Hans oprigtige interesse i stoffet og menneskene bag er baggrunden for, at han har udviklet et unikt netværk af kilder. Ingen, der har talt i telefon med Graversen, er i tvivl om hans metode til at frembringe nyheder. Længe efter at det officielle interview er overstået, taler han videre. Han afprøver påstande, rygter og fornemmelser, og inden man har set sig om, er der nemt gået en halv time, og Graversen er blevet klogere på, hvad der foregår i den verden, han beskæftiger sig med.

Man skal således have god tid, når Graversen ringer, til gengæld kan man være sikker på hans journalistiske hæderlighed. Han respekterer altid, når snakken er uformel.

I 2000 blev vendte Finn Graversen tilbage til Forlaget Markedsføring først som skrivende journalist senere som redaktør. En stilling han bestred indtil 2007, hvor uenighed med ledelsen førte til, at han forlod sin stilling uden at have et andet arbejde på hånden.

I den situation var gode råd dyre, for hans interesse for stoffet var usvækket men der var ikke et oplagt job ledigt. Han var 55 år og forsøgte sig med forskelligt pr-arbejde, men den rigtige journalistik trak for meget i ham.

På opfordring fra flere i sit netværk endte han med at tage det store spring og virkeliggøre sine journalistiske ideer i eget medie, og Bureaubiz.dk så dagens lys i foråret 2008.

Det burde ikke kunne lade sig gøre at lancere og drive et nyt medie i skarp konkurrence med sin gamle arbejdsplads uden at have penge med hjemmefra, men med hjælp fra gode venner og sponsorer, der blandt andet har stillet teknologien til rådighed og et fuldkomment ensidigt fokus på at skabe journalistisk indhold af høj kvalitet, er det lykkedes.

Bureaubiz.dk har i dag 12 – 13.000 brugere og over 200.000 sidevisninger på månedsbasis, hvilket er på niveau med andre branche-sites som Mediawatch og Markedsføring, og annonceindtægterne kan brødføde en partner og en journalist foruden Graversen, hvis position som nyhedsformidler i branchen aldrig har være mere central.

Man kan løbende læse udvalgte artikler fra Bureaubiz på Børsen.dk.

Reception holdes fredag d. 10.8 kl. 14. 00 – 17.00 på La Officina Suomisvej 2, 1927 Frederiksberg.