Bureaunyt: Flere bureauansatte går ned i løn

Læs også om nye corona-måder at markedsføre sig på samt om en Geelmuyden Kiese-video om, hvordan man ser fornuftig ud på et videomøde, gik ‘viralt’

 

 

Wavemaker lander milliardstort Novo-budget

Ifølge det amerikanske medie AdAge har Novo Nordisk besluttet at skifte mediabureau i USA. Hidtil har budgettet, der anslås at være på 400 mio. USD (+2,7 mia. kr.) været håndteret af et Publicis-team.

Men efter en pitch, der blev sat i gang i januar, er det ifølge AdAges kilder besluttet at skifte til WPP-ejede Wavemaker.

En talsmand for Novo Nordisk vil gerne bekræfte, at der har været en pitch, men har herudover ingen kommentarer. Det samme gælder Wavemaker og Publicis.

Creuna valgt som nyt digitalt lead-bureau for energiselskabet AURA

Energiselskabet Aura har valgt Creuna som leadbureau til de fremtidige digitale løsninger.

Omdrejningspunktet i den indgående aftale er AURAs digitale platform, der er baseret på CMS’et EPiServer.  Aftalen indebærer bl.a. udviklingen af et nyt selvbetjeningsunivers, en marketing automation-satsning og udviklingen af nye data-drevne services, der kan differentiere Aura i et konkurrencepræget marked.

Zupa har hjulpet Røde Kors med markereringen af ‘De Hvide Busser’

Midt i corona-krisen står Røde Kors bag en anderledes markering af ’De Hvide Bussers’ redningsaktion, der kulminerede i april for 75 år siden.

Markeringen tager udgangspunkt i kampagnesitet dehvidebusser.dk, der rummer podcast, film, fotos, tidslinjer og et undervisningsmateriale til landets ældste skoleelever. 

Zupa har stået for det grafiske arbejde. Lydpol har produceret podcast. Vendelbo Kommunikation har produceret undervisningsmateriale. Nationalmuseet har udlånt foto og video.

Det giver god mening at huske tilbage på ‘De Hvide Busser’, mens vi står i corona-krisen. Samfundssind, fællesskab og medmenneskelighed, som vi har udøvet i corona-krisen, har vi nemlig prøvet før for nøjagtigt 75 år siden, da almindelige danskere meldte sig til at redde fanger ud af de tyske koncentrationslejre, skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

Kampagnen er støttet af Sportgoodsfonden

 

550 Dentsu Aegis-ansatte går 10% ned i løn – og de er ikke de eneste

Som følge af corona-krisen går 550 ansatte i bureaugruppen Dentsu Aegis Network, med bureauerne Carat, Vizeum og Isobar, ned i løn resten af 2020.

Også hos Kunde & Co. er man kollektivt gået 20 procent ned i løn. Og  hos Robert/Boisen & Like-minded, er medarbejderne gået 15 procent ned i løn i tre måneder. 

Superego indgår samarbejde med dansk Formel 1-deltager

Den danske motorsportsudøver, Frederik Vesti, og hans manager, Dorte Riis Madsen, har valgt Superego som samarbejdspartner.

De skal sammen forme og viderudvikle på Frederik Vestis brand og skabe det visuelle og kommunikative fundament for hans fremtidige kommunikation mod fans, sponsorer og investorer. 

Geelmuyden Kiese Danmark giver gode råd til, hvordan man gør sig på et videomøde

I begyndelsen af landets corona-nedlukning, delte Geelmuyden Kiese Danmark en video med tips og tricks til, hvordan man ser fornuftig ud, når man skal holde et videomøde.

Videoen er ‘gået viralt’ og er blevet delt, så den er nået helt til Kina.

Her er videoen i et kinesisk medie

Corona-krisen får bureauer til at markedsføre gratis ydelser og gode råd

Mens Shoot Happens kommer med en række råd til reklamefilmsproducenter til, hvordan de skal tackle skydningen af film under corona-krisen, giver både Thomsen & Co og Instafilm gratis markedsføring. Mens førstnævnte giver 3 måneder gratis markedsføring, forærer sidstnævnte markedsføring for 100.000 kr., markedsført som en støttepakke fra en ‘pressemødevideo’.

 

Nyt kreativt studio skaber klimaneutrale kampagner 

Midt i denne corona-tid er et nyt kreativt studio spiret frem, Fern. Ferns vision er at skabe komplet klimaneutrale kampagner.

Stifterne er modefotograf Kia Hartelius og reklamefilminstruktør Jeppe Kolstrup. De har tidligere arbejdet for brands som Nike, i-D Magazine, Han Kjøbenhavn, Royal Øko Pilsner, Kræftens Bekæmpelse, Google, Peugeot og Den Kongelige Ballet.

For at få kampagnernes klimaaftryk så langt ned som muligt, tager Fern udgangspunkt i fem overordnede klimadogmer og en tjekliste med 45 specifikke punkter, der reducerer klimaaftrykket fra idé til færdig produktion.

Jeppe Kolstrup, den anden af de to stiftere, forklarer: 

“For eksempel sørger vi for, at al transport foregår i el-drevne køretøjer, og at vores catering er økologisk og vegetarisk. Vores second-hand rekvisitter og set-konstruktioner recirkuleres efter brug. Vi bruger plastik- og kemifri maling på settet, og vi bestræber os på at undgå palmeolie i eksempelvis mad og plejeprodukter. En sexet ting som affaldssortering er også en central del af indsatsen, som ellers ofte bliver overset på både mindre og større produktioner. Listen over klima-indsatser er lang, og vi deler vores bestræbelser på vores hjemmeside. Det er bare at gå ind og nakke dem og lade sig inspirere”


Læs mere her

Kommercielle fiktionsserier som reklame

Splay One er udkommet med anden omgang af en kommerciel fiktionsserie på YouTube, produceret til Det Nationale Sorgcenter: Børn, Unge & Sorg. Serien hedder ‘Er du Okay?’ ligesom første gang.

Da Splay One og Det Nationale Sorgcenter lavede den første omgang af serien, fik den så stor gennemslagskraft, at Det Nationale Sorgcenter måtte trække flere psykologer på vagt får at kunne nå alle henvendelser.

Den nye episode 1 blev lagt ud d. 7. april og har godt 80.000 visninger i målgruppen.