Bureaunyt: Kampagne fra Alkolinjen fik telefonerne til at gløde

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Læs også om Plotworks, der laver film til dba.dk om et gammelt venskab og om Kalb, der lancerer abonnementsforretning.

Plotworks laver film til dba.dk om et gammelt venskab
Et gammelt venskab er blevet til en kampagnefilm for Den Blå Avis. Client strategy director hos Plotworks, Allan Andreasen, har sammen med dba.dk produceret en film om vennerne Peter og Frans, som har kendt hinanden i over 50 år, og som sammen samler på vintage racercykler – som de bl.a. har købt på Den Blå Avis. 

Kampagne fra Alkolinjen fik telefonerne til at gløde
Alkolinjens kampagne ‘Flere end du tror’ kørte i uge 40 og udløste en regulær storm af opkald, der ifølge Annemette Staal fra Alkohol & Samfund – interesseorganisationen bag Alkolinjen – krævede udvidede åbningstider og ekstra telefonlinjer. Alkolinjen fik 20 gange flere opkald end i en normal uge, oplyser Alkohol & Samfund i en pressemeddelelse. 

“Vi blev blæst bagover af den impact, kampagnen havde,” og “over 40.000 danskere tog alkoholtesten på alkolinjen.dk under kampagnen, lyder det i pressemeddelelsen.

Kampagnen er lavet i samarbejde med bl.a. Drum Cph og herfra siger managing director, Claus Andersen, at kampagnen skal sætte fokus på, at for få bruger kommunernes gratis tilbud om alkoholbehandling.

PHD har været mediebureau på kampagnen, mens TV 2 Branded Content har været med til at udvikle den. Desuden blev der indgået partnerskab med Go’ Morgen Danmark og Go’ Aften Danmark samt TV 2’s digitale kanaler.

Kalb lancerer abonnementsforretning
Kommunikationsbureauet Kalb vil sælge viden online og bygge en abonnementsforretning ovenpå den klassiske rådgiverforretning. Bureauet har udviklet medlemsklubben ‘Din kommunikationskollega,’ som netop er lanceret. Det sker på baggrund af en ny strategi i virksomheden, der blandt andet skal sikre, at virksomheden gennemgår en digital transformation.

“Som et led i strategiarbejdet gik vi i gang med at pille ved vores strategi og vores forretningsmodel – den klassiske rådgivning der sælges time for time – og har nu sammen med vores kolleger udviklet en helt ny abonnementsforretning, som vi netop har lanceret, siger Marianne Rosalie Kalb, direktør i Kalb, og fortsætter:

“Det er en digital forretning, der skal stå side om side med den klassiske, og som vi forventer i høj grad vil komme til at bidrage til vores vækst i en post-coronatid.

‘Din kommunikationskollega’ er en medlemssklub, hvor viden bliver solgt på abonnement, og hvor medlemmerne får adgang til værktøjer, online fællesskaber og en-til-en-rådgivning, oplyser Kalb i en pressemeddelelse. Konceptet er udviklet i samarbejde med Andreas Dirksen, der står bag abonnementsforretninger som fx Plusbog.dk og SignUpAcademy.

Partnerne i Kalb, Kirsten von Wildenradt og Marianne Rosalie Kalb, forventer at den nye abonnementsforretning om tre år vil udgøre cirka 50 % af den samlede forretning.


Kirsten von Wildenradt og Marianne Rosalie Kalb