Bureaunyt: Mediacom går sammen med digitalt søsterbureau og får nyt navn

Læs også: Bootz investerer i  Tim Frank Andersen-virksomhed, Bestyrelsesmedlem hliver partner i Institut for Kundetyper, brød-brandet Hatting er i luften med stor kampagne, kendte danskere får klap for øjet i ny kampagne, Lead Agency opkøber og ansætter direktør, ny aktiv investor hos Viegand Maagøe og Kantar køber Blackwood Seven.

Ny aktiv investor hos Viegand Maagøe
Viegand Maagøe har fået en ny aktiv investor i form af Dansk Ejerkapital, som nu ejer 49 % af Viegand Maagøe. Derudover indtræder syv ledende medarbejdere, herunder administrerende direktør Søren Eriksen, i ejerkredsen. Stifterne af Viegand Maagøe, Jan Viegand og Peter Maagøe, har reduceret deres ejerandel tilsvarende.

Ambitionen er sammen med Dansk Ejerkapital at udvikle Viegand Maagøe A/S til Nordeuropas førende rådgiver inden for bæredygtighed. Investeringen kommer ovenpå et godt år for Viegand Maagøe, hvor de har en omsætningsvækst på 26 pct. og har ansat 25 nye medarbejdere.

Kendte danskere får klap for øjet i ny kampagne
Knud Romer, Peter Sommer, Thomas Blachman, Thomas Korsgaard, Christine Feldthaus, Ellen Hillingsø og Özlem Cekic. Det er frontpersonerne i et nyt initiativ fra Øjenforeningen, som vil gøre danskerne kloge på grøn stær, som mere end 100.000 danskere er i behandling for.

Det er Knud Romer, der er tidligere Kunde & Co. medarbejder, der har været med til at udvikle kampagnen sammen med med Operate. Fotos er taget af Ulrik Jantzen. 

Kampagnen kører primært på Facebook med betalt indhold i forskellige bølger.

Brød-brandet Hatting er i luften med stor kampagne
Burgerboller, hotdog-brød og andre lækkerier er i fokus i en ny kampagne for Hattings fastfood-produkter, der lige nu rammer bl.a. TV. Hatting valgte tidligere i år Uncle Grey som nyt bureau, og det er dem, som står bag kampagnen. Kampagnen opfordrer forbrugere til at give den gas med alle mulige kombinationer af fødevarer i de forskellige brødtyper under sloganet ”Go have fun – we don’t judge”.

Ifølge Hatting og Uncle Grey er der stor vækst i fastfood-kategorien, og den primære KPI er at styrke positionen i kategorien og blive det foretrukne produkt i basis-sortimentet. Det skriver Markedsføring.

Bestyrelsesmedlem og investor bliver partner i Institut for Kundetyper
Partnerne Sanne Dollerup og Jannie Ilum Gade fra Institut for Kundetyper har valgt at optage bestyrelsesmedlem og investor Bodil Tejg Krunderup som ligeværdig partner i selskabet for at styrke ledergruppen. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Bodil Tejg Krunderup har de seneste tre år været en del af bestyrelsen i Institut for Kundetyper, hvor hun har bidraget med sin baggrund som selvstændig gennem mere end 20 år. Siden 2001 har hun drevet firmaet TEJG ApS, hvor hun har rådgivet, konceptudviklet og projektledet omkring grafiske løsninger.

Aktiviteten i hendes selskab bliver lagt ind i Institut for Kundetyper, når hun indtræder som partner. Hun har i forvejen ejerandele i Institut for Kundetyper, og hun overtog tidligere bestyrelsesmedlem Andreas Dirksens ejerandele, da han udtrådte af bestyrelsen i april 2022, hvilket også gør sig gældende for bestyrelsesformand Mette Fruensgaard. Sammen driver Andreas Dirksen og Mette Fruensgaard virksomheden SignUp Academy med fokus på abonnementsløsninger, som også er blevet en del af kundetypekonceptet.

”Vi er tre fagnørder, som rigtig gerne vil lave mere af det, vi brænder for. Som forsker er Sanne i gang med at lave en teoribog om de emotionelle kundetyper i samarbejde med professor Christian Jantzen fra AAU. Bodil er en eminent og erfaren projektleder og tovholder, og hun får også ansvaret for at lede processer internt samt eksternt. Jeg er optaget af salget samt løbende at optimere og justere på vores egen kunderejse, og der er ingen tvivl om, at vores omgivelser kommer til at mærke det som en positiv forskel, at vi nu er tre i ejerkredsen til at styrke og forbedre vores kundekontakt, så vi kan holde dem opdaterede på kundetyperne”, siger direktør Jannie Ilum Gade.

Lead Agency opkøber og ansætter direktør
LEAD Agency har købt produktionsselskabet Inspire Film and Content Strategy og ansat selskabets stifter, Josefine Volqvartz, i en stilling som direktør. Her skal hun blandt andet stå i spidsen for at skabe nye filmformater og contentstrategier til kommunikationshusets kunder med særlig fokus på diversitet, grøn omstilling og socialt ansvar.

”Vi har med nogle gode regnskaber i ryggen sat gang i en vækststrategi – og købet af Inspire Film og tilgangen af Josefine er en del af den,” siger adm. direktør og partner, Søren Kaster, i en pressemeddelelse.

Josefine Volqvartz er medieiværksætter og har en international karriere bag sig. Hun har arbejdet som journalist på den britiske avis The Guardian og hos CNN i London. I 2005 var hun med til at stifte og konceptualisere nyhedskanalen Al Jazeera English, hvor hun efterfølgende var reporter og producer. Efter et smut forbi Mellemøsten rykkede Josefine i 2009 til Sydafrika, hvor hun fortsatte med tv-produktion af nyheder, talkshows og magasinformater.

Josefine Volqvartz stiftede Inspire Film i 2017 som et nordisk produktionsselskab med base i København med et håb om at forbedre verden gennem konstruktive fortællinger, der vinder genklang, sætter agendaer og skaber impact. I Inspire Film and Content Strategy stod Josefine i spidsen for at skabe indhold til både virksomheder, organisationer og tv-stationer. Herunder corporate content for virksomheder som Microsoft, Mærsk, DHL, Forenet Kredit og Volvo.

LEAD har i dag 46 medarbejdere og forventer yderligere ansættelser i løbet af året.


Josefine Volqvartz

Mediacom går sammen med digitalt søsterbureau og får nyt navn
Fra starten af 2023 slår Mediacom sig sammen med sit digitale søsterbureau Essence under navnet EssenceMediacom. Det sker på globalt plan, og dermed også i Danmark.

EssenceMediacom vil blive et større og stærkere hold af yderst talentfulde kollegaer med missionen om at bringe kreativitet, insights, paid og owned tættere sammen i et skalerbart setup for vores kunder, skriver bureauet i en pressemeddelelse.

Allerede nu arbejder Mediacom tæt sammen med Essence på flere kunder, herunder Google, MARS og NBCU.

Boozt investerer i  Tim Frank Andersen-virksomhed
Tim Frank Andersen, der stod bag bureauet In2Media, som efterfølgende blev til Charlie Tango, er medstifter og medejer af lLiveshopper. Nu har Liveshopper fået Bootz ind som investor med det formål, at Liveshopper skal blive en af Europas førende leverandører af liveshopping-løsninger . Boozt erhverver 30 pct. af Liveshopper for et tocifret millionbeløb.

”Liveshopping er inde i en rivende udvikling, og vinder hastigt frem på global skala som succesfuld salgskanal. For mange er det en fast og ufravigelig del af virksomhedens markedsføringstiltag. Vi tror på, at liveshopping bliver et stærkt konkurrenceparameter i fremtidens e-handel. Vi ser både store muligheder for at skabe tættere bånd til vores kunder, mellem kunder og brands, og så ser vi et spændende potentiale i at tilbyde en bred vifte af liveshopping muligheder til vores mange brand-partnere. Et potentiale vi glæder os til at indfri sammen med teamet i Liveshopper”, siger Peter G. Jørgensen, CMO og medstifter af Boozt.

En anden medstifter af Bootz er Herman Haraldson, der tidligere har været nordisk chef i mediabureauet OMD. Og for nylig kom det frem, at den adm. direktør for Hearts & Sciences, der er en del af OMD, er blevet director i Bootz.

Hos Liveshopper betyder investeringen, at Tim Frank Andersen overtager rollen som CEO og Brian Frisch, der ligeledes er medstifter, vil varetage rollen som CTO. Den tredje medstifter Marc Eley fortsætter som udviklingsdirektør i selskabet.

”Vi betragter Boozt, som den perfekte samarbejdspartner for os. Dels har Boozt meget dyb viden om ecommerce som en af Nordens største aktører, og dels har de stærke relationer med over 1200 brands, som vi glæder os til at tilbyde vores services og løsning – på tværs af de markeder, som Boozt opererer i”, siger Tim Frank Andersen.

Kantar køber Blackwood Seven
For tre år siden solgte Blackwood Seven mediabureau-aktiviteterne til mediabureauet Densou Trading Desk. Nu køber analysevirksomheden Kantar resten af danske Blackwood Seven.

Blackwood Sevens løsninger ligger inden for marketingmåling og optimering, og i en pressemeddelelse skriver Kantar, at købet cementerer Kantars position som markedsleder inden for markedsføring af ROI-målinger.

Blackwood Seven blev grundlagt i 2013 af Henrik Busch, Thomas Bertelsen og Carl Erik Kjærsgaard.