Bureaunyt: Norsk prank-kampagne om vaccine-distribution

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Læs også: Dansk bureau skal styre Santanders repositionering i Norden, Pågen vælger dansk bureaupartner, og Rud Pedersen starter sundhedsøkonomisk analysevirksomhed.

Rud Pedersen starter sundhedsøkonomisk analysevirksomhed
Kommunikations- og PA-bureauet Rud Pedersen udvider forretningen med en ny analysevirksomhed udelukkende fokuseret på sundhedsøkonomi. Nordic Health Economics, som den selvstændige virksomhed hedder, kommer til at have hjemme i Aarhus og vil blive ledet af Lars Holger Ehlers, der hidtil har været professor ved Klinisk Institut på Aalborg Universitet og har haft sundhedsøkonomi som forskningsfelt. Ydelserne kommer til at være sundhedsøkonomiske analyser, forskning og evalueringer, og  ifølge Lars Holger Ehlers holdes forskningen og det strategiske arbejde i Rud Pedersen separat. 

Ifølge Martin Løntoft, der er bestyrelsesformand i Rud Pedersen, er markedet for sundhedsøkonomiske analyser i vækst, og man forventer, at efterspørgslen kommer til at fortsætte de kommende år. 

“Sundhedssektoren udvikles og prioriteres hele tiden af beslutninger, hvor adgang til solid dokumentation af omkostning og effekt er afgørende for både virksomheder, myndigheder og samfundet som helhed. Med etableringen af Nordic Health Economics udvider Rud Pedersen vores rådgivningstilbud af sundhedskunderne til det økonomiske område og fortsætter mod mere specialiseret rådgivning,” siger Martin Løntoft i en pressemeddelelse. 

Pågen vælger dansk bureaupartner
Den svenske bagerikoncern Pågen har valgt bureau i Danmark efter en pitchrunde. Valget er faldet på Yellow Umwelt.

Norsk prank-kampagne gør op med ulige vaccine-distribution
Unicef i Norge er ude med en en ny kampagne, der skal belyse det problematiske i, at verdens distribution af Covid-19-vacciner ikke sker på lige vilkår. Ved at udsætte norske café-gæster for en prank optaget med skjult kamera, vil man vise præcist, hvordan det er at blive sprunget over i køen.

“Folk blev virkeligt irriterede og sure. Nordmænd hader, når folk springer over i køen. Når det går ud over os selv, så er vores retfærdighedssans virkeligt stærk,” lyder det fra Lina Nordland og Martine Hauge, der er det kreative hold bag ideen fra det norske bureau The Oslo Company, i en pressemeddelelse. 

Kampagnen ‘Biggest spender gets first, right?’ er en del af Unicefs nye kampagne ‘The world’s most dangerous queue’, der skal samle støtte og indsamling med det formål at vaccinere flere mennesker i udviklingslande. 

Se kampagnefilmen her.