Ny designchef skal styrke Jyllands-Postens visuelle identitet
Erik Ambjørn starter den 1. februar i nyoprettet stilling som designchef hos Jyllands-Posten.
Her får han en nøglerolle i at sikre en klar grafisk identitet, så Jyllands-Posten får et stærkere visuelt udtryk, der understøtter husets høje journalistiske standarder.
”Vores nye designchef får en nøglerolle i at styrke Jyllands-Postens visuelle udtryk i alt fra printavis til web. Erik skal arbejde for at højne den æstetiske kvalitet af Jyllands-Postens journalistiske produktion, og samtidig får han ansvaret for at indlede et mere strategisk projekt, som sikrer, at Jyllands-Posten får en endnu stærkere og klarere visuel identitet på længere sigt”, siger chefredaktør Pierre Collignon i en pressemeddelelse om baggrunden for ansættelsen.
Erik Ambjørn kommer senest fra et job som design specialist hos ingeniørvirksomheden Cowi. Før det var han partner hos Dansk Kommunikation og han har tidligere også haft ansættelser hos Datagraf, Bysted og Politiken.
Ifølge pressemeddelelsen har Erik Ambjørn valgt fonte og farver på Politiken, søsat M/S på Berlingske Tidende, relanceret DSB’s Ud&Se, designet aviseksperimentet Weekend Nu, og senest givet Mandag Morgen et ansigtsløft.
Desuden har han produceret stribevis af logoer og kampagner for organisationer og private virksomheder.
Jyllands-Postens nye designchef har desuden vundet en række designpriser for sine magasinproduktioner.
Om den nye designchef siger chefredaktør Pierre Collignon:
“Erik Ambjørn er i den absolutte elite inden for design af medier herhjemme. Han har gang på gang vist, at han kan være med til at udvikle designkoncepter, så form og indhold ikke bare passer sammen – men også løfter hele produktet. Det er en stor gevinst for Jyllands-Posten at få Erik med på holdet,” siger chefredaktør Pierre Collignon.