Navneleg i Propaganda McCann skilsmissen

Peter Engholm
25@mail.dk

De tre partnere, der ikke fulgte med Propaganda/Mensch eller McCann, går deres egne veje – også når det gælder navnet. De har kaldt bureauet for Kommunikationsbureauet København.

I denne uge har de nye bureauer fra Propaganda McCann-skilsmissen trådt i karakter navnemæssigt. McCann Worldgroup er eneste, der fastfholder lidt af arven i navnetrækket. Mensch står på trædestene fra Propaganda, mens de tre partnere fra Propaganda McCann – Sune Bang, Tobias Rosenberg og Olof Stenström – har valgt at starte for sig selv i et nyt bureau, der har fået navnet Kommunikationsbureauet København.

“København er valgt, fordi vi vil have et dansk navn. Det signalerer noget levende, noget stort og fyldt med mennesker. Og så må navnet også gerne rumme noget poetisk. Og en knivspids overraskelse”, siger Sune Bang, der er adm direktør i bureauet.

Overraskelse?

“Ja, reaktionen har været “Kan I hedde det? Det er jo en by”. Men det er jo her, vi er. Samtidig har vi intet imod, hvis der ligger en lille konflikt indbygget”, siger Sune Bang.

Og hvorfor lige “Kommunikationsbureauet …”?

“Fordi vi er kommunikationsrådgivere, der analyserer hvilken kommunikation, der skaber en bedre bundlinje for kunden. Og fordi det, vi har lavet de seneste fem års tid, ikke udelukkende kan betegnes som reklame. Begrebet reklame peger baglæns, mens kommunikation rummer en større delmængde. Hvis en kunde ønsker en organisationsændring, så sker det hverken med organisationsudvikling eller traditionel reklame, men netop kommunikation”, siger Sune Bang.

Jamen, hvad er det, I vil med København?

“Det samme som hidtil – blot mere raffineret. Men snarere end at sige “det vil vi”, så foretrækker vi at blive bedømt på det, vi kan – og gennem 15 år har bevist, at vi kan gøre. At kombinere effektivitet og kreativitet. At løse komplekse problemstillinger – hvad enten det er at få afsat en vare eller at få medarbejderne til at være mere effektive. Vi identificerer kundens behov – med endnu færre folk end hidtil. Og kunderne ved præcist, hvad de betaler for. Mens nogle reklamebureauer bygger store huse op med mange specialdiscipliner, så går vi den modsatte vej og sætter det rigtige hold med vores kunder. Det kræver et tæt samarbejde og ikke mindst dygtige kunder”, siger Sune Bang.

De andre bureauer repræsenterer vel bare kanaluafhængighed …

“Jeg tror ikke på, at et bureau kan det hele. Jeg tror derimod på, at arbejde sammen med alle typer bureauer og discipliner kan sikre kunden den bedste løsning. Og at de ting, der bliver udført, stammer fra de bedste inden for feltet til netop denne opgave. Vi har fokus på bolden – ikke på at få solgt film, web, rentegning. Vi har kæmpe erfaring med film, outdoor, web – men jeg ved f.eks. ikke præcis, hvordan web-mekanismer virker. Her bør man kontakte trained professionals“, siger Sune Bang.

Men hvor godt tidspunkt er det i det hele taget at starte et piv-nyt bureau?

“Du tænker på krisen? De kunder, der er fulgt med os, og de virksomheder, som vi har talt med, ønsker ikke at betale for et helt hus. Tiden er moden til at få mere for pengene. Ikke fordi vi nødvendigvis er billige, men fordi vi er effektive – og tager penge for det, der tilfører værdi. Også af dén grund skal vi ikke ud og løbe efter nye kunder bare for at vokse. Men at dømme ud fra den interesse, vi allerede har oplevet, er der mange kunder, der ønsker at samarbejde med erfarene kommunikationsfolk i lidt mindre setups. Skal der overhovedet udvides, så skal det ske med personer, der deler vores tilgang til kommunikation”, siger Sune Bang.