Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

TDC er i gang med at ansætte et stort antal kunde-service-medarbejdere, fordi fjernelsen af TDC-brandet har medført en storm af henvendelser.

Det vakte berettiget opmærksomhed, da TDC først på året besluttede at droppe TDC-brandet på privatmarkedet til fordel for YouSee. For der var investeret meget mere i opbygningen af TDC end YouSee, så det forekom at være en satsning på lillebror frem for storebror.

Sommerferien var det tidspunkt, hvor beslutningen blev effektueret – og nu er TDC så blevet konfronteret med konsekvenserne.

Jyllands-Posten kunne i lørdags fortælle, at sammenlægningen har udløst en kundestorm på TDC, som derfor nu er i gang med at ansætte flere hundrede nye medarbejdere til kundeservice.

En udvikling, der får følgende kommentar med fra en aktieanalytiker:

“Det virker som om, at TDC-ledelsen har undervurderet opgaven og hvor ukendt, YouSee-brandet er for kunder, der ikke har været tv-kunder i TDC,” siger Sydbanks Morten Imsgard.

Der er fire millioner kunder i YouSee, og på nuværende tidspunkt skal man håndtere 104.000 henvendelser dagligt via telefon, e-mails og besøg i butikkerne.

Et af problemerne i den historie er, at TDC har udstukket et mål om, at man i 2018 skal have tilfredse kunder, der ikke hænger sig i prisen. Konkret skal man nå et mål om, at 77 pct. af kunderne skal være parate til at anbefale YouSee til familie, venner og bekendte.

Lige nu er niveauet 65, men koncerndirektør, Jens Aaløse, er fortsat fortrøstningsfuld. Han erkender, at det lige nu ikke er godt nok, men han er overbevist om, at man nok skal nå målet.

Kommentarer

  1. Der er så meget, der ligner en god ide i et regneark. Der er så meget, der ikke fremgår af en kundeanalyse. Der er så mange synergieffekter, som viser sig kun at befinde sig i skyen. Virkeligheden er altid så besværlig. Virksomheder glemmer, at deres brand i realiteten kun findes i kundernes hoveder, resten er bare produkter, aktiviteter, indsatser og kampagner. Og hvis de ikke virker, sker der ubehagelige ting i kundernes hoveder. I stedet for at overføre You See’s hyggelige tv-underholdningsværdier til TDC’s blå og arrogante brand-perception, risikerer man, at der sker præcis det modsatte. Uanset hvor mange man sætter til at tage telefonerne.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club