Nedturen fortsætter på mediemarkedet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

September gav endnu et tocifret fald, og 3. kvartal lander på et minus på 12 pct. i DRRBs Mediaindex.

Minus 22 pct. lød faldet på, da DRRBs Mediaindex for august blev offentliggjort. Og dermed blev der sat ord på noget som mange bureauer nok havde mærket: efteråret tegner til at blive hårdt på bureaumarkedet.

Mediacoms adm. dir. Ulrik Falkner Thagesen gav desuden udtryk for, at det næppe ville blive den eneste måned her i efteråret, hvor markedet ville opleve tocifrede fald.

Og heri fik han ret. For september landede på minus 11 pct. Godt nok meget bedre end minus 22, men stadig tocifret. Og når man opgør 3. kvartal, så bliver det til et minus på 12 pct.

For årets første 9 måneder lyder udviklingen nu på et fald på 5 pct., hvilket er lig med et tab på over 200 mio. kr.

TV kom bedre efter det i september – til gengæld har den trykte verden det svært.

”Det ville være løgn at sige, at det ser fantastisk ud på mediemarkedet. Tallene er udtryk for den generelle tilstand i dansk erhvervsliv, der i den grad halter efter i 2012. Jeg synes derfor, at det er vigtigt at understrege, at der ikke er yderligere behov for regulering og afgifter fra politisk side” siger DRRBs direktør Tine Aurvig-Huggenberger.

  2012

september
2012

3. kvartal
2012

januar-september
Dagblade 75 88 84
Magasiner og ugeblade 77 92 88
Fagblade og tidsskrifter 69 91 85
Lokale og regionale ugeaviser 91 107 101
TV 97 97 95
Radio 121 95 98
Biograf 69 102 103
Outdoor 77 85 85
Andel digital 80 109 103
Search 117 114 113
Adresseløse 87 107 102
2012 – Index 89 88 95
         – Samlet indrykning 443.218.006 1.025.177.926 3.554.174.481
2011 – Index 104 108 111
         – Samlet indrykning 499.008.568 1.161.852.684 3.747.288.118