Det handler om at skabe en rød tråd hele vejen gennem design, produkt og markedsføring. Det har Nespresso formået og tallene taler deres eget tydelige sprog:
12.300 kopper Nespresso-kaffe drikkes der hvert minut verden over. Hver kop kaffe koster forbrugeren omkring 3 kroner og så har han – eller nok snarere hun – investeret yderligere minimum 799 kroner i kaffemaskinen. Der produceres 8,8 mia. kapsler om året på fabrikken i Schweiz og sidste år havde Nespresso en organisk vækst på 22,5 procent.
“Nespresso er et skoleeksempel på gennemført markedsføring og ledelse. Virksomheden har formået at placere sig et sted mellem mainstream og luksus”, mener brand-ekspert Martin Roll.
Både Martin Roll og kommunikationsrådgiver Henrik Byager vurderer, at markedsføringsbudgettet naturligt nok ligger i den tunge ende og at det er altafgørende, hvis virksomheden skal bevare sin position i markedet.
Nespressos kommercielle direktør, Christophe Cornu, vil ikke ud med, hvor mange penge, Nespresso bruger på branding og innovation, men han siger:
“Vil du skabe et brand, folk forbinder med kvalitet, skal netop kvaliteten være i top fra starten, og det er selvfølgelig dyrt. Du skal kunne forklare, hvad du kan gøre bedre end de andre”.
Udover Nespresso er denne manøvre også lykkedes for virksomheder som Apple og B&O, mener kommunikationsrådgiver Henrik Byager:
“De har brugervenlige produkter af en vis kvalitet og store designerbutikker på byernes bedste adresser. Hele rammen omkring virksomhederne er æstetisk og højt profileret og det skaber en uvurderlig wauw-effekt hos forbrugerne” (Jyllands-Posten Erhverv, p. 10-11).
Skab et brand
Brand-rådgiver Martin Roll, der med base i Singapore, rådgiver verdens topchefer om markedsføring og ledelse, giver sin opskrift på, hvordan man skaber et brand:
- Find ud af, hvad dit brand kan tilbyde. Hvad vil du love forbrugerne?
- Skab balance mellem dit løfte og din virksomhed. Kan du holde, hvad du lover?
- Sats benhårdt på innovation i alt fra produkt til design og service
- Undgå at blive arrogant og tilbagelænet. Succes gør mennesker selvtilfredse og så bliver vi overhalet
- Sørg for ensartet kommunikation uanset hvor forbrugeren møder produktet. Det skal være samme oplevelse hver gang
- Du skal vide, hvordan du overgår konkurrenten. En konkurrencedygtig strategi er evnen til at vælge fra. Vær bevidst om, hvad du kan, og gå benhårdt efter det (Jyllands-Posten Erhverv, p. 10).
Sælgere og marketingfolk tror på vækst
68 procent af Business Danmarks medlemmer, som består af sælgere, marketingfolk og rådgivere, tror på en fremgang i salget i 2011. Det viser en konjunkturundersøgelse, som Business Danmark netop har foretaget.
Det stemmer fint overens med en undersøgelse fra Dansk Industri, hvis medlemmer også ser lyst på fremtiden. Ifølge Kent Damsgaard, erhvervsøkonomisk chef i DI, vil der ske en moderat fremgang i primært de større virksomheder og det vil være bredt i alle brancher. Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.
Og man kan da så også læse i Berlingske Business, at nogle af de større virksomheder har tro på fremtiden. F.eks. vil Ecco investere i både produktionsapparat og salgsaktiviteter og Eccos investeringer vil dermed blive betydeligt højere i 2011. Også Carlsberg vil foretage yderligere opkøb, primært i Kina (Jyllands-Posten Erhverv, p. 2 samt Berlingske Business, p.3 og 6).
Nydelsesreklamer forbudt i Beijing
Udendørsreklamer, der enten promoverer hedonisme (sanselig nydelse af livets goder) eller fremmer overdreven dyrkelse af udenlandske produkter er blevet forbudt i Beijing.
Annoncører har også fået besked på at droppe groft sprog for at forskønne bymiljøet og fremme harmoni. Årsagen er den voksende sociale ulighed, som har skabt voksende uro i Kina (Berlingske Business, p. 9).
Branchefolk i medierne
X-faktor finalist Annelouise Sørensen har sit eget tekstforfatter- og oversættelsesfirma, Words By. Annelouise er cand.mag. i dansk og kommunikation (Børsen Weekend, p. 5).