Nespresso får ny konkurrent i Danmark

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Det går godt for Nespresso i Danmark og det får en tidligere Nespresso-direktør til at gå aggressivt ind på det danske marked.

Kaffekapselmarkedet er et lukrativt marked. I hvert fald har Nespresso, der åbnede sin anden butik i Danmark i går,  vind i sejlene. Det får den tidligere adm.dir. for Nespresso til at satse på det danske marked med en konkurrerende virksomhed.

Jean-Paul Gaillard har stiftet Ethical Coffee Company, der satser på at blive global markedsleder og som vil gå aggressivt til værks i Danmark.

Kaffekapslerne fra Ethical Coffee Company er ifølge direktøren 20 procent billigere end Nespresso’s. Næste år lancerer virksomheden desuden en espressomaskine, der kan bruge alle kaffekapsler på markedet.

Grunden til at Ethical Coffeee Company kan være billigere, giver direktøren i Børsen:

”Vi har ingen George Clooney i vores reklamer og vi har ingen fine udstillingsforretninger med blingbling. Konceptet er god kvalitetskaffe i bæredygtig emballage og det tror jeg, kunderne vil vælge i den sidste ende”.

Direktøren for Nespresso i Danmark, Niels Bille, føler sig dog ikke truet af den nærtstående konkurrence:

”Vi har et koncept, hvor vi kontrollerer værdikæden fra jord til bord, og vi leverer en service, som meget få kan leve op til. Samtidig har vi en vækst i omsætningen på 70 procent i Danmark og 20 procent på globalt plan”.

Brandingeksperten Martin Roll mener dog, at Nespresso – for at imødegå konkurrencen – har en udfordring med at fortælle kunderne, at de har den bedste kvalitet og ikke bare navnet.

Ethical Cofee Companys kapsler sælges pt. gennem Dansk Supermarked, og der er ligeledes indgået en aftale med Supergros, Elgiganten samt en række internetforretninger  (Børsen, p. 20-21).