Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Produkters udseende er vigtige for forbrugerne. Derfor får flere virksomheder registreret farver og former.

Det er normalt at få beskyttet sit brand, men fødevaregiganten Nestlé går nu skridtet videre og har fået eneretten til formen på chokoladebaren KitKat.

Det blev slået fast ved en appel, hvor konkurrenten Cadbury fik dom for ikke at måtte efterligne den fingerformede chokoladebar.

Ifølge Berlingske er det blevet vigtigt for virksomheder at sikre sig retten til specielle farver og former udover varemærker, fordi virksomhederne kæmper om forbrugerne i en økonomisk presset periode.

”Forbrugernes adfærd bestemmes i langt højere grad af, hvordan tingene ser ud, så derfor er det virkelig vigtigt for virksomhederne at beskytte formen på deres produkter”, siger Marisa Broughton, advokat hos Withers & Rogers til ft.com og nævner Chanels parfune No. 5 som eksempel på et andet produkt, hvor formen er vareregistreret (Berlingske Business, fredag, p. 14).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club