Netbetaling har ført til massiv nedtur for engelsk avis

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Antallet af brugere er raslet ned siden The Times indførte betaling for indhold på nettet.

Alle steder kæmper medier med problemet. Mere og mere læsning flytter over på nettet, og oplagene falder støt. Men annoncepriserne på nettet kan på ingen måde erstatte indtægterne i de trykte udgaver.

Så hvordan får man forretningen til at hænge sammen.

Det vakte opmærksomhed, da en af verdens største medieselskaber, News Corp, dekreterede, at nu skulle der betales for indhold på den engelske avis, The Times.

Men nu vækker udviklingen i antal brugere på avisens website også stor opmærksomhed. Der er nemlig tale om et massivt fald.

Mediaweek fortæller, at antallet af brugere er faldet fra 2,79 mio. i maj til 2,22 mio. i juni og 1,61 mio. i juli.

News International begyndte af dirigere trafikken over til et nyt site d. 15. juni og opkræve betaling d. 2. juli.

Tallene får kritiske bemærkninger fra mediabureauer, og det fremføres, at The Times er nødt til at offentliggøre tal for, hvor mange, der har registreret sig, hvis man skal kunne tiltrække annoncører.

Kun få af de store brands har anvendt sitet i juli