Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Udenlandske sites løber med en betragtelig del af den stærkt voksende nethandel. Minister vil igangsætte initiativer for at hjælpe danske webshops.

Danskernes lyst til at købe ind via internettet vil stige og det er en tikkende bombe under dansk detailhandel fordi det primært er udenlandske webbutikker, der løber med ordrerne. Handels- og udviklingsminister, Mogens Jensen vil dog forsøge at styrke danske webshops.

I 2020 vil danskerne bruge en fjerdedel af deres disponible indkomst på at handle på nettet. Det siger Dansk Erhverv i Børsen.

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) tror, det bliver meget værre. De mener, at helt op til 45 procent af danskernes disponible indkomst i 2020 vil blive brugt på at købe ind via internettet.

”Hvis man fremskriver udviklingen og kigger på, hvordan de unge gebærder sig på nettet, så kan vi meget vel have en situation i 2020, hvor ca. 45 procent af detailhandlen ligger på nettet og vi risikerer, at ca. halvdelen af den handel vil gå til udenlandske websites. Det er en bombe under dansk detailhandel, som vi aldrig rigtig har set tidligere,” siger adm. dir. i FDIH, Anette Falberg til avisen.

Ifølge Dansk Erhverv stiger handlen på nettet 19 procent i år. Udviklingen går samtidig hurtigere i Danmark end i nabolandene.

En fremskrivning af de nuværende vækstrater fra FDIH viser, at den samlede nethandel i 2020 bliver på 167 mia. kr. og FDIH vurderer at de 79 mia. kr. vil gå til nethandel i udlandet.

Det er et problem, fordi det er privatøkonomien, der skal give en økonomisk vækst. Men hvis privatforbruget bruges på udenlandske websites, vil væksten ikke følge med, mener Dansk Erhverv:

”Det kan tage toppen af samfundsgevinsten af et øget privatforbrug, hvis nethandlen orienterer sig mere mod det udenlandske marked end mod det danske. Sådan er det, og detailhandelen er udfordret af handlen på internettet i forhold til arbejdspladser,” siger adm. dir. i Dansk Erhverv Jens Klarskov.

Det er dog noget, som regeringen ifølge handels- og udviklingsminister, Mogens Jensen (S) ikke sidder upåagtet hen. Den vil ifølge ministeren komme med initiativer til at styrke danske websites:

”Det her er noget, regeringen er optaget af, og vi vil lancere initiativer på det her område i forbindelse med den vækstplan på digitaliseringsområdet, som bliver præsenteret af Erhvervs- og Vækstministeriet. Og i forlængelse af det vil jeg, efter at have talt med branchen, i foråret komme med nogle konkrete initiativer til, hvordan vi kan styrke danske e-handelsvirksomheders position.”

Børsen, p. 14-15.

Kommentarer

  1. Pyha, godt at Mogens er på sagen! Så er vi da helt rolige …

    Der skal vist mere end en teoretisk plan fra Erhvervs- og Vækstministeriet til for at dæmme op mod giganterne, som lægger det danske marked ned, fordi de er rigtige dygtige til at drive deres forretninger.

    Kors, hvor er det dog dansk mentalitet af værste skuffe.

  2. Ja, det er måske på tide, at der er nogle der begynder at tænke på vores børn og børnebørn og deres lærepladser i dansk detail.
    Men det er jo så billigt på nettet ?????

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club