Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

En opgørelse fra Nets viser, at handelsaktiviteten under Black Friday faldt med 5,9 pct. sammenlignet med sidste år. Det er stadig den travleste handelsdag, men resten af Black Week har i år vundet større indpas hos danskerne.

Black Friday er blevet til Black Week. Det konkluderer betalingsløsningsudbyderen Nets ud fra en analyse af aktiviteten hos de 100 største webshops i Danmark. 

Baggrunden for dén konklusion er, at handelsaktiviteten for første gang er faldet under Black Friday sammenlignet med det foregående år, siden konceptet kom til Danmark. Til gengæld har danskerne taget Black Week-konceptet til sig. I weekenden før Black Friday, hvor startskuddet lød til Black Week, var salget 20 pct. højere end i 2020. 

“At Black Week nu starter weekenden før Black Friday betyder, at salget i dagene op til fredagen er aftaget lidt. Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen, men færre har siddet klar til at turbo-shoppe om fredagen, selvom det stadig er den mest travle handelsdag,” siger Henriette Dunkjær Andersen, head of sales hos Nets Group, i en pressemeddelelse

Selvom Black Friday spiller en mindre rolle i det samlede salg under Black Week, er fredagen stadig periodens klart største handelsdag, viser opgørelsen fra Nets. 

Forud for Black Friday fik Nets foretaget en undersøgelse hos YouGov, der skulle vise danskernes forventninger til Black Friday. Den viste bl.a., at færre ville sidde klar med betalingskortet om fredagen og at flere ville gå på fysisk tilbudsjagt sammenlignet med sidste år.

Den udvikling skal ifølge Nets forklares med, at vi i år har haft både vaccinationer og coronapas, der har gjort det mere tillokkende at begive sig ud i butikkerne. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club