Jesper Jargil og Jesper Jargil Film producerede i en lang årrække reklamefilm for Netto – en samarbejde, der begyndte i 1987 og sluttede i 2005.
Jargils ophavsret til de mange testimonial-spots, der blev afrundet med ”Derfor”, blev imidlertid aldrig overdraget til Dansk Supermarked. Det mener Højesteret i en dom afsagt den 17. december.
Derfor koster det, at Netto i 2010 og 2011 – hos Brandhouse – fik produceret 11 spots, som ifølge Højesteret ”anvender samme argumentationsstruktur og samme filmiske, visuelle og lydmæssige virkemilder som Jesper Jargils reklamefilm”.
Der er, medgiver Højesteret, ganske vist forskelle mellem Jargils og Brandhouses reklamefilm, herunder sloganet, som i Brandhouses film hedder ”Det er hårdt at tjene penge – få mest muligt ud af dem.” Men der er reelt blot tale om få og ubetydelige variationer.
Derfor finder retten, at der foreligger en tilsigtet efterligning af Jesper Jargils reklamefilm, og at han har krav på erstatning.
Højesteret manglede oplysninger på det sædvanlige vederlag i sager af denne karakter inden for reklamebranchen, og fastsatte skønsmæssigt beløbet til 400.000 kr., som Dansk Supermarked skal betale Jesper Jargil.
Dansk Supermarked skal også betale sagens omkostninger, der for Jesper Jargils vedkommende løber op i 168.000 kr. – sagen har nemlig også været i Sø- og Handelsretten, hvis afgørelse Jesper Jargil appellerede.
Se Højesterets afgørelse her - og se et udpluk af Jesper Jargilds Netto-film her: