Netto og Fakta i annoncekrig

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: En annonce ’beviste’, at Netto er billigere end Fakta indtil en anden annonce ’beviste’ det modsatte.

Sammenlignende reklame er tilladt og det kan være effektivt. Men det kan også være en boomerang.

I fredags havde Netto indrykket helsidesannoncer i flere aviser, hvor man med en bon fra henholdsvis Netto og Fakta ’beviste’, at Netto er billigst.

Den fik dog ikke lov at stå alene længe. I weekenden rykkede Fakta så ud med en anden annonce med samme koncept – boner der viste, at Fakta er billigst.

Topchef i Coop, Jesper Lien, var ude lørdag og sige til Berlingske, at man ikke kan konkludere, at Netto er billigst på baggrund af en bon:

”Det er simpelthen ikke rigtigt. Man skal lave mange flere indkøb, før man kan konkludere dette. Vi laver også selv prisundersøgelser og de viser, at vi er fuldt ud lige så konkurrencedygtige på prisen som Netto”.

Bruno Christensen, der er direktør i konsulenthuset Detailhandels Promotion, tror at sammenlignelige annoncer virker, men at det er rigtigt, at man på baggrund af en enkelt bon, ikke kan regne med, at Netto generelt er billigere:

”Forbrugerne kan regne med, at de priser, som Netto nu bringer frem, de holder netop i dag. Men billedet kan være et helt andet om ganske få dage. Så derfor må man tjekke priserne dagligt i kæderne, hvis man vil vide, hvem der i virkeligheden er billigst”. (Berlingske Business, p. 6).