Nettokampagne mod tobakssalg til mindreårige

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Nettos nye kampagne ønsker at skabe en ID-kultur, der skal gøre det mere naturligt for unge at vise ID ved køb af tobak og alkohol.

Stikprøver foretaget af blandt andet Politiken har tidligere vist, at samtlige butikskæder i detailhandlen har store udfordringer med at håndhæve loven om ID-tjek ved køb af tobak og alkohol.

Derfor lancerer Netto nu sin nye kampagne Tjek!, der henvender sig til både medarbejdere og kunder, og som ønsker at skabe en kultur, hvor det er naturligt at spørge om ID i købssituationen.

”Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark. Tjek! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID,” siger landedirektør i Netto, Brian Seemann Broe.

Formålet med kampagnen er, at starte en åben dialog om, hvorfor ID-tjek er vigtigt samt at rykke kassemedarbejdere og kunder tættere sammen om det fælles mål, at ingen mindreårige skal købe alkohol og tobak i landets Netto-butikker.

Derfor inviterer Netto nu kunderne om bag kassen med en online ’Gæt-en-alder-test’, hvor man kan forsøge sig med at gætte alderen på en række unge danskere. Ideen er at vise, hvor svært det er at gætte folks alder og yderligere at skabe en forståelse for, at kassemedarbejderne spørger, hvis de er i tvivl.


Tjek testen ud – tryk på billedet. 

Kampagnen, som kører fra d. 14. oktober til d. 30. november, har desuden fokus på at træne Nettos medarbejdere i butikkens kassereglement og tekniske løsning i kasseapparatet, der gør det lettere for ekspedienten at være opmærksom på, at spørge om ID, når det scannes alkohol og tobak ind.

Kampagnen Tjek! er den seneste i rækken af Nettos CSR-orienterede kampagner i 2017, der tidligere har centreret omkring blandt andet økologi.