Neurovidenskab bag kampagne for unge

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Zupa og Volume har vundet den rusmiddelforebyggende kampagne Music Against Drugs, der skal udfoldes på en lang række festivaler og spillesteder landet over.

De senere år har Aros Kommunikation stået for kampagnen Music Against Drugs, der i løbet af forår og sommer kører på en række festivaller og spillesteder landet over.

Denne gang er det knap 2 mio. kr. store budget gået til Zupa, der samarbejder med musikbureauet Volume om kampagnen.

Udgangspunktet for det kreative koncept – Under the Influence of Music – er fundet i den neurovidenskabelige effekt, som musik kan have på dem, der lytter til musik. Musik kan nemlig udløse dopaminer i hjernen på samme måde som lækker mad, sex, og rusmidler,fortæller Flemming Holm, kreativ direktør og partner på Zupa:

”Vi har ingen løftede pegefingre. Vi har tværtimod fokus på, hvad musikken kan gøre – og det er planen, at vi vil bevise effekten, når vi fx live-transmitterer musikkens indflydelse.”

Bevisførelsen af musikken som et alternativ til russtoffer, vil blive udført ved at måle, hvad der sker i nogle af koncertgængernes hoveder. Her er planen at alliere sig med en forsker og efterfølgende skabe videocontent fra eksperimentet.

Dansk Live (interesseorganisation for spillesteder og festivaler, red.) står bag den rusmiddelforebyggende kampagne sammen med Sundhedsstyrelsen og Roskilde festival. Maren Astrup, kommunikations- og souschef fra Dansk Live, siger om bureauvalget:

”Dansk Live er glade for at få så kompetente og musikkyndige samarbejdspartnere på kampagnen. Vi er overbeviste om, at de kan skabe en stærk, rørende og interessant kampagne, centreret om det det hele handler om: den gode musikoplevelse.”

Kampagnens hovedformål er at markere de deltagende spillesteder og festivalers – som udover Roskilde Festival bl.a. er North Site og Smuk Fest – holdning til rusmidler.

Indsatsen skal ramme det unge publikum og deres forældre, men også barpersonalet på festivalerne og spillestederne, som skal være med til at begrænse alkoholforbruget blandt unge under 18 år.

Kampagnen, der starter i april, involverer et større digitalt fokus end tidligere. Den vil ikke være præget af købt mediaplads, men man vil være massivt til stede på spillesteder og festivaler og man satser på delt indhold.