10 pct. af den danske befolkning er anslået til at være ramt af kontakt- og hudallergi, og hvert tredje barn har risiko for at udvikle allergi.
Med dét afsæt er Help PR af Unilever-brandet Neutral blevet valgt til at oplyse danskerne om, at alle kan rammes af allergi, hvis de ikke passer på deres hud og skåner den for eksempelvis parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer.
“Neutral har en stærk position inden for produkter uden parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer, men selv de stærkeste brands skal tænke nyt i det ændrede mediebillede. Hvis man tænker PR som for blot få år siden, så er man bagud fra start,” siger Mikkel Luplau Schmidt, der er kundeansvarlig for Neutral hos Help PR.
Indsatsen lægger ikke op til et på forhånd fastlagt forløb:
”Vi har ikke en stringent PR-plan, men derimod små historier på ugebasis, hvor Neutral kan være en del af en større historie eller budskab. PR handler i større grad om at fortælle de værdifulde historier, som eksisterer rundt om produktet, ” siger Mikkel Luplau Schmidt.
Neutral sidder på ca. en fjerdedel af det danske marked, men udfordres af supermarkeder, der producerer private label-produkter inden for husholdnings- og personlig pleje.
”Vi skal blive endnu bedre til at fortælle danskerne, at Neutral arbejder for en fremtid uden kontakt- og hudallergi. De skal vide, at de altid kan være trygge ved, at vores produkter er uden parfume og unødvendige tilsætningsstoffer, og de er udviklet for at reducere risikoen for allergiske hudreaktioner,” siger Stine Overgaard, Nordic Brand Manager hos Neutral.
I øjeblikket kører Neutral og Renault en fælles kampagne centreret om el-modellen Zoe. Denne kampagne er skabt af Kunde & Co og Mindshare.