Newsjacking: Få din reklame i nyhederne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Flere og flere virksomheder får reklame ved at knytte deres produkter op på en begivenhed.

Fænomenet ’newsjacking – at firmaer ’kaprer’ nyhederne med deres egen dagsorden for at give deres produkter reklame – bliver mere og mere udbredt.

”Vi nyder godt af, at det er lettere at få omtale, hvis man har en skæv vinkel, og det er der ikke noget forkert i, for sådan er mediebilledet blevet.  I dag skal virksomhederne lære at være hurtige på aftrækkeren, så de kan handle i det øjeblik, en begivenhed sker. Det nytter ikke at komme to uger efter alle de andre”, siger Morten Saxnæs, digital strateg hos reklamebureauet Dialogue People.

Eksempler på newsjacking er brilleproducenten Oakly, der sponsorerede de chilenske minearbejdere, som blev fanget i en mine. Da de blev reddet op fra minen, var der avisoverskrifter som ”Chile Miners Rescued Wearing Oakly Sunglasses”.

Et andet eksempel var da Paris Hilton blev anholdt på et hotel i Las Vegas, men nægtede at udtale sig om episoden. Hotellet Wynn Resort newsjackede – og fik omtale for millioner – da de udsendte en pressemeddelelse om, at hotelarvingen fremover havde karantæne fra hotellet.

Eller da Barack Obama var på officielt besøg i Australien og et forsikringsselskab tilbød præsidenten en forsikring mod krokodilleangreb og fik Obama selv til at joke med det, så nyheden gik verden rundt.

Også på den hjemlige bane finder der newsjacking sted.

Da Nicolai Wammen fortalte offentligheden, at han skulle være far efter et flygtigt forhold til en folketingskollega, skyndte den netbaserede kondomsælgerbutik Kondomaten  sig med et godt Wammen-tilbud på deres hjemmeside og efter at Ekstra-Bladet og Se & Hør havde fortalt kondom-historien, steg besøgstallet på kondomaten.dk fra 300 til 7.000.

Og så det velkendte eksempel, da Bendtner flashede sine grønne ’lykke-underbukser’ fra Paddy Power.

Ifølge Morten Saxnæs kan vi lige så godt vænne os til at få reklamer serveret midt i nyhederne:

”Hvis historien bliver for plat, vil folk hurtigt gennemskue det. Men hvis newsjacking tilføjer ekstra værdi til en historie, har jeg ikke noget problem med det. Men i sidste ende er det medierne, som skal vurdere hver enkelt historie, for det kommer til at ske mere og mere i fremtiden” (Berlingske MS, søndag).