NGO mixer guerilla og Hollywood

Peter Engholm
25@mail.dk

Hvordan skaber man opmærksomhed om kapitalflugt? Tre bureauer gav et bud, og det vindende forslag præsenterede kapitalflugten fra U-landene som et filmunivers.

I det sene efterår inviterede den uafhængige danske udviklingsorganisation, IBIS, tre bureauer til at give et bud på, hvordan de på samme tid kunne skabe opmærksomhed om kapitalflugt og generere kundeemner til fundraising.

Og selv om man næppe kan forestille sig nogen længere afstand end mellem IBIS (International Bistand, International Solidaritet) til Hollywood, så var det netop denne kobling, der vandt. Og dét med en mediebudget, der heller ikke ligefrem siger Hollywood: Langt under 100.000 kr.

Det kreative digitale bureau, Konstellation, fik opgaven med en strategi, der bedst kan beskrives som online guerillamarketing. Bureauets kreative ide var at skabe et Hollywood-lignende filmunivers omkring en film kaldet Kapitalflugten.

Ved hjælp af et Facebook-event blev folk inviteret til filmens eksklusive onlinepremiere en søndag aften i slutningen af november. I tre uger op til den fingerede premiere linkede Facebook-eventet til Kapitalflugten.dk, der var lavet som et pseudo film-site med nedtælling til premieren. På premieredagen blev sløret løftet for en kort forklaringsvideo, der forklarede om kapitalflugt og inviterede til en underskriftindsamling imod det.

Nicolai Elmqvist, der er adm. direktør i Konstellation, siger:

”Ved at bruge IBIS’ ejede medier, ambassadører og et element af nysgerrighed udnyttede vi de sociale mediers styrke til at skabe buzz i stedet for at bruge penge på betalte medier. Vi bevægede os helt klart på kanten af, hvad man kan tillade sig uden at misbruge folks tillid. Men IBIS vil hellere bruge sine penge på at bekæmpe fattigdom og kapitalflugt frem for at skabe underholdende tv til familien Danmark, så vi blev enige om, at det var ok at gå til kanten.”

Flere end 40.000 mennesker blev inviteret til premieren, og inden for de første 8 min. havde kampagnen genereret mere end 500 leads til IBIS. I løbet af bare 14 dage nåede kampagnen den erklærede målsætning, og i dag – med fem uger igen – er den 20 pct. over antallet af kvalificerede leads.