“Smid indsamlingsbøsserne”. Således lyder opfordringen fra de to reklamefolk, Nicoline Olesen og Flemming Møldrup, i en artikel på Kforum.
Artiklen handler om, at danske NGO’er er alt for styret af indsamlinger frem for at markedsføre deres sag.
Til gengæld er virksomheder ved at blive optagede af at indarbejde et purpose i deres markedsføring – det purpose, som NGO’erne jo faktisk er født med.
“Vores påstand er, at denne konstante plagen om vores penge ender med at flytte fokus fra den egentlige sag. I bedste fald giver vi en tyver, hver gang det ringer på døren, men aner ikke, hvem det var, der stak indsamlingsbøssen gennem døråbningen, eller hvorfor de gjorde det. I værste fald bliver vi så irriterede, at vi hverken giver penge eller gider at høre, hvad de har på hjerte,” skriver Nicoline Olesen og Flemming Møldrup.
NGO’er i udlandet er meget bedre til at fokusere på sagen, og de to har fundet en perlerække eksempler frem til at illustrere artiklen.