Nicklas Bendtner – et brand i ruiner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Selvom Nicklas Bendtner er et stort navn, er han aldrig blevet det store sponsoremne. Også som brand skal han begynde helt forfra.

Fodboldstjerner er ikke bare nogen, der er gode til at sparke til en bold. De er også et brand, hvis værdi i høj grad bygges uden for banen.

I den hjemlige andedam er Nicklas Bendtner et stort brand – bare pressedækningen af hans spritkørsel og efterfølgende dom understreger det – men allerede før begivenheden var han et nødlidende brand, og det er bestemt ikke blevet bedre nu. Tværtimod ligner han et brand i ruiner.

Keld Strudahl er selvstændig konsulent med bopæl i Schweiz og mangeårig sponsorchef hos Carlsberg, så han kender den internationale fodboldverden indgående – og i særdeleshed den kommercielle del.

Han er ikke i tvivl om, at Nicklas Bendtner nu er i bad standing.

Berlingske skriver i dag, at Nicklas Bentdner er en færdig mand i forhold til de store klubber, og Keld Strudahl er enig.

“Han er blevet set som et stort talent, og mange har ønsket ham det godt. Men min oplevelse hos de store klubber er, at det er 5 minutter i 12 i forhold til at han viser sit værd – og måske har han nu rundet 12,” siger Keld Strudahl og fortsætter:

“Når det gælder hans kommercielle værdi, så tegner der sig det samme billede. Man kan godt huske ham for nogle forskellige stunts – men man ikke rigtig huske ham for store og markante sponsor-kontrakter. Det er meget sigende.”

Dommen for spritkørsel er meget alvorlig, og Keld Strudahl ville næppe gå ind i en aftale med ham nu, hvis han sad i en rolle, hvor det kom på tale.

“Person-sponsorater er altid forbundet med risiko, og det ved man, når man indgår sådan et sponsorat – i hvert fald hvis man agerer professionelt. Der er typisk en 50/50 chance forbundet med et sådan sponsorat og det er derfor vigtigt at man har en strategi og et proffesionelt team til at støtte sponsoratet. Markante personligheder kan være meget interessante – men der kan også være større risiko, og Nicklas Bendtner ligner nu mere en 90/10 risiko” siger Keld Strudahl og fortsætter:

“Nicklas Bendtner har længe været på en deroute. Dels på grund af det manglende sportslige gennembrud, dels på grund af hans forskellige stunts og dels fordi han aldrig har forstået, hvad der skal til for at have værdi for en sponsor. Man kan godt være markant, man kan godt være fræk – men det er en balance, og en sportsstjerne skal have en god fornemmelse for, hvordan han eller hun kan være et asset for en sponsor.”

Keld Strudahl peger på Nickas Bendtners aftale med Samsung omkring EM – hvor han så lavede stuntet med sine Paddy underbukser – og endnu engang bare kom til at fremstå som en lømmel.

Med dommen for spirituskørsel, får Keld Strudahl mere mindelser om den engelske fodboldspiller Paul Cascoigne, der var et stort talent men som forvaltede det så dårligt, at historien endte alt andet end lykkeligt.

“Det håber jeg selvfølgelig ikke for Bendtner, men det må helt klart være den ultimative “last warning” for Bendtner,” siger Keld Strudahl og fortsætter:

“Hvis man skal sige noget til Nicklas Bendtners forsvar, så ser det ud som om, han har fået meget dårlig rådgivning. Men hans eneste chance nu er at begynde forfra et eller andet sted, hvor nogen er parat til at tage chancen og tror, at de kan tøjle ham. Han skal populært sagt tilbage og lære at pudse sine egne støvler igen.”

At Nicklas Bendtner skulle være god pr for fodbolden fordi han genererer omtale ser han som et tåbeligt udsagn.

“Han er markant – ja – men han er også en rollemodel, og sådan en kan ikke køre bil mod færdselsretningen med en promille på 1,75. Punktum,,” siger Keld Strudahl og fortsætter:

“Skulle jeg se ham i relation til et sponsorprojekt i dag, så skulle det være i relation til et CSR-projekt – f.eks. omkring ungdom og alkohol eller et andet problem, hvor han vil bidrage med at påvirke adfærd. Men så skulle han vise involvering og ja sågar selv bidrage finansielt - måske endda betale for at være en del af det.”