Nicolai Stahl: Den ville jeg ønske, jeg havde lavet

Victoria Dahl Understrup,
victoria@bureaubiz.dk

Nicolai Stahl bevæger sig helt tilbage til 2008, hvor en hamrende politisk ukorrekt kampagne sikrede sejren for Obama, når han skal vælge, hvilken reklame, han helst selv ville have lavet.

Vi har spurgt Nicolai Stahl, der sammen med Steffen Hjaltelin i 2005 stiftede reklamebureauet Hjaltelin Stahl, hvilken kampagne han helst ville have lavet. Svaret er nemt for ham: The Great Schlep, der er lavet af Droga 5. Hvorfor? Fordi vi nærmer os et særdeles afgørende præsidentvalg i USA d. 3. november.

Nicolai Stahl uddyber:

“Droga 5’s eminente The Great Schlep var med til at sikre Obama sejren i 08, og ham kan man da apropos godt savne…”

Du kan se reklamen her: 

 

Hvad går kampagnen ud på? 

“Bureauet havde identificeret Florida som den mest afgørende svingstat, der ville blive tungen på vægtskålen. I Florida bor der mange ældre jøder, der stemmer republikansk og havde forvekslet Obama med en hvis Osama. Deres børnebørn bor i NYC og stemmer demokratisk, så man igangsatte en græsrodsbevægelse, der skulle få dem til at flyve ned og forklare deres ”Bubbahs” (bedsteforældre), hvorfor de burde stemme demokratisk. Og er der nogen der elsker besøg, så er det vel bedsteforældre.”

“Kampagnen brugte den jødiske komiker Sarah Silverman som talskvinde eller måske rettere som trækplaster…” 

Hvorfor ville du ønske, at du havde lavet den? 

“Fordi al god kommunikation handler om indsigt, om at tage modige valg og the sacrifice.  Man ku’ ha’ pladret uendelige budgetter væk på ‘rigtig’ og politisk korrekt kommunikation efter håndbogen. Her var man hamrende politisk ukorrekt og fik sat fingeren præcis lige der, hvor man ønskede samtalen,” fortæller Nicolai Stahl og uddyber:  

“Og reklamen var et PR-brag af dimensioner. Den opfodrede til dialog og humoristisk fægtning for at nedbryde fordommene mellem jøder og i dette tilfælde Obama som USA’s første farvede præsidentkandidat. Men man kan spørge sig selv, om det var gået i dag med en cancel culture, der i nogen henseender mangler lidt finmotorik.”

Hvad tænkte du, da du så kampagnen? 

“Jeg tænkte, den var fremragende, og at de med stor præcision kastede en sten i det meget grumsede valgkampsvand, der fik ringene til at brede sig i en uendelighed. Demokraterne vandt Florida for første gang i lang tid, så ringene bredte sig helt til Key West.”

Hvad er det ved den her kampagne, der i dine øjne gør den ekstra god?

“At den er ultra skarp i sin segmentering, tager et klart valg og starter en konversation som er kontroversiel, men enorm menneskelig og viser at dialog i mellem mennesker er stærkere end noget andet.” 

Hvad er din yndlingsdetalje i kampagnen? 

“Den er fuld af umiddelbar kærlighed. Sarah Silvermans monolog om, hvor meget jødiske bedstemødre og sorte hip hop’ere har til fælles, er vidunderlig.”

Har du brugt kampagnen som inspiration til noget af dit eget arbejde?

“Ja! Den minder mig altid om, at der er en indsigt et sted, der kan ændre hele billedet, og at man er nødt til at foretage nogle skarpe valg, hvis man vil skære helt igennem støjen. Og ikke mindst: Selvom man er meget smal i sin kommunikations målgruppe, kan man nå vidt og bredt ud.”