Nicolai Stahl om Cannes: Relevans og effekt har fået større betydning

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Det danske medlem af Film-juryen i Cannes ser tilbage på en uge med 4.000 film – inkl. en dansk, der var ved at ryge ud p.g.a. en sprogforbistring.

“Jeg har fået tics. Mit ene øjenlåg flimrer fra tid til anden”.

Det er ikke uden konsekvens at se godt 4.000 film i løbet af kort tid. Nicolai Stahl fra Hjaltelin, Stahl & Co har i sin egenskab af jurymedlem ved Cannes Lions været igennem en proces, der minder om dét, almindelige forbrugere kommer ud for – bare betragteligt mere komprimeret.

“Jeg er blevet lige så resistent som alle andre. Og i den tilstand, så dur reklame kun, hvis den rummer relevans. Derfor skal vi laget længere ned, og finanskrisen har gjort reklame mere alvorstung i en positiv forstand – forstået sådan, at vi ikke kun skal give det en gang lak, for så bliver det netop overfladisk,” siger Nicolai Stahl.

Og netop relevans var et gennemgående tema (i øvrigt på samme måde som begrebet gennemgående i sig var det). Måske ikke så overraskende, for Cannes-organisationen havde – til Stahls store tilfredshed – har sat fokus på effekt og relevans.

“Film er kun ét kontaktpunkt ud af mange. Det giver bedre mening at tale om kampagner og integrerede medier – om involvering. Så for industriens skyld var det vigtigt ikke at lade sig betage af endnu en 40 sekunders ølfilm. Heineken fik fuldt fortjent en sølv for sin walk-in fridge – bl.a. fordi den ramte så rent og blev sendt så meget rundt – men den lige så godt have været fra Carlsberg eller Miller. Hvorimod en anden ølreklame, James Boag’s draught, fortæller om det blødeste og reneste vand fra Tasmanien. Det er stadig fortalt sjovt, men med relevans. Og i dag slipper man ikke af sted med jokes, uden at der er relevans. Desuden kan jeg nemmere se James Boag fungere på seks forskellige medier end Heineken,” siger Nicolai Stahl.

Storytelling var et modeord for nogle ord siden, og sammehængskraft nåede også lige at komme på hitlisten. Har de fået comeback?

“Ja, forstået sådan, at nu hænger storytelling sammen på flere medier. Love distance er en japansk kondomfilm, der fik guld i Film Lions, men som er en kulmination af en tre måneder lang kampagne på nettet, hvor en mand og en kvinde løber mod hinanden, og hvor der tælles ned i mm. Der blev løbet rigtigt, og ingen var rigtigt klar over årsagen. Til sidst mødtes de live på nettet – med 0 mm mellem sig. Og dog, for love needs distance – og kondomet er 0,02 mm tyndt,” siger Nicolai Stahl.

Han peger på, at der var tæt løb mellem tre film, da Grand Prixet skulle uddeles.

“To af filmene var fantastisk flotte, men klassiske. Men Philips’ Carousel blev set igen og igen – og længe. Med interaktionsmuligheder har brugerne i snit brugt en halv time med denne reklame. Det er film på en ny måde, på nye flader og med ny involvering,” siger Nicolai Stahl.

Indsigt er et andet nøgleord fra Cannes Lions, og her nævner Stahl ‘The Great Schlep’, der fik en Titanium Lion.

“Floridas ældre jødiske vælgere stemmer republikansk og elsker deres børnebørn – der er demokrater. To fluer med ét smæk: Besøg dine bedsteforældre i Florida og få dem til at stemme på Obama. Kampagnen er morsom – men rummer samtidig varme og stor indsigt,” siger Nicolai Stahl.

Selv om tusindvis af film tærer på synet, så tærer voteringen i Cannes på stemmebåndet – uden at det danske jurymedlem klager.

“I modsætning til Creative Circle Awards, hvor alt foregår ved afstemning, er det her diskussioner, der afgør, hvordan et indsendt arbejde bedømmes. Det bragte nogle interessante synspunkter frem – bl.a. et britisk fængsel, der vises frem, som var det en millionærvilla. Men brasilianeren og argentineren kunne ikke se pointen, for de troede, at det var et kollegium eller en kostskole. Deres fængsler så i hvert fald ikke sådan ud. På samme måde var Café Noir fra &Co nær ved at forsvinde, for sydafrikaneren mente, at “black humour” var noget helt andet. Jeg måtte forklare betydningen – og så kom filmen på shortlisten,” siger Nicolai Stahl.

Michael Robert sagde, da Robert/Boisen fik en bronzeløve for Suzuki Gasstation, at kunderne stadig mangler lidt for at være klar til de nye strømninger …

“Jeg er ikke helt enig. Udgangspunktet for kreativitet med relevans har aldrig været bedre. Kunderne er pressede, og samtidig har der aldrig været så mange muligheder for at tænke nyt,” siger Nicolai Stahl.

Desperationen giver sig udtryk i lydhørhed …?

“Måske – kunder, der før var påholdende over for nye medier og nye måder, er langt mere åbne, fordi de skal have pengene til at række længere. Derfor sætter vi og kunderne os sammen – mere end nogen sinde ­- for åbent at diskutere, hvad vi nu gør,” siger Nicolai Stahl.