Niels Folmann forlader BBDO

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hans afløser er rekrutteret internt. Den nye chef skal koncentrere sig om at drive bureauet, og holder sig ude af igangværende konflikter. Ny kontaktdirektør fundet hos Reputation.

Som livsstils-ekspert i DRs “Kender du typen” har BBDO i skikkelse af Niels Erik Folmann haft en højt profileret administrerende direktør. Nu siger han så farvel til stillingen og bliver erstattet af den hidtidige kontaktdirektør, Pernille Wendel Mehl.

Niels Folmann begrunder sin beslutning om at forlade bureauet med, at han har haft lyst til at prøve andre sider af sig selv og nye forretningsmuligheder af.

“Jeg vil gerne tilbage i marken, men har ingen faste planer. Desuden vil jeg være tilknyttet til BBDO frem til d. 15. april, og vil herefter have en free-lance tilknytning til bureauet, så det vil være en del af mit liv også fremadrettet,” siger Niels Folmann.

Han forventer dog også at få mere tid til at udnytte rollen som livsstilsekspert.

“Så længe “Kender du typen” har så store seertal, vil der være muligheder for at have aktiviteter inden for denne boldgade – f.eks. med foredrag,” siger Niels Folmann.

Pernille Mehl har været på BBDO siden 2007 og bærer titlen kontaktdirektør. Når hun rykker op som adm. direktør, bliver hun erstattet som kontaktdirektør af Thomas Sonberg, der tiltræder d. 1. marts. Han kommer fra Reputation.

Vagtskiftet har været forberedt gennem lang tid. Pernille Mehl vil dog ikke sige noget om, hvor lang tid, hun har vidst, at hun skulle overtage ledelsen.

“Men det har stået klart i et stykke tid, så vi har kunnet forberede det, og jeg føler mig godt klædt på til jobbet,” siger Pernille Mehl.

Hun kom til BBDO fra sin egen konsulentvirksomhed og har først og fremmest hentet sin faglige bagage fra kundesiden.

“Det mener jeg er en styrke. Bureauer lever af at rådgive kunder, og så er det en kvalitet, at man ved, hvad der foregår på den anden side af bordet,” siger Pernille Mehl.

Ud over Thomas Sonberg tiltræder der yderligere to nye medarbejdere på BBDO. Det drejer sig om Camilla Simonsen – som bliver Account Manager, og som senest kommer fra Manipulation – og om Casper Mathiesen, der er ansat som Digital Producer. Han kommer senest fra Public Communication.

2010 var et turbulent år i BBDO p.g.a. en voldsom strid i ledelsen omkring selskaberne A Cph og Fast Forward. Selskaber, der repræsenterede hhv. digitale og produktionsmæssige kompetencer og fungerede fuldt integreret i BBDO – men var ejet af forskellige personer i lederkredsen.

Da BBDO opsagde en samarbejdsaftale med A Cph, udløste den en stævning fra ejerne – Tobias Smidth-Fibiger, Carsten Vigh og Anders Ertmann – mod BBDO.

Pernille Mehl kommer dog ikke til at beskæftige sig nævneværdigt med disse sager.

“Sagen omkring A Cph ligger nu hos advokaterne, og der ligger den godt. Omkring Fast Forward har jeg givet mit input til, hvad jeg mener, der bør ske, men det er andre personer, der skal håndtere den, og jeg har fuld tillid til, at de finder en god løsning. Jeg skal koncentrere mig om at drive BBDO i Danmark,” siger Pernille Mehl.

Det er Fast forwards bestyrelsesformand, Jan Olsen, der repræsenterer selskabets ejere i forhold til at finde ud af, hvad der skal ske. Han oplyser, at der forhandles en fuldstændig overdragelse af selskabet til BBDO i henhold til gældende aftaler, og han forventer, at forhandlingerne vil være afsluttet inden d. 31. marts.

Niels Folmann afviser, at den megen turbulens i 2010 har haft indflydelse på hans beslutning.

“Sagerne er placeret hos relevante personer, og jeg mener, at vi er gennem turbulensen. Jeg ville desuden ikke drømme om at forlade bureauet midt i en turbulent tid,” siger Niels Folmann og fortsætter:

“Jeg støtter mig desuden til udsagnet om, at det man ikke dør af, bliver man stærkere af. Jeg har lært en masse af de sager, og det har jeg lagt i bagagen.”

At hans afgang fra BBDO kunne skyldes et pres ovenfra, bliver blankt afvist med disse ord: 

“Kulturen i en amerikansk virksomhed er således, at lunten er meget kort, hvis der er uregelmæssigheder. Jeg ville ikke kunne sidde i jobbet frem til nu og fortsat have en tilknytning til bureauet, hvis ejerne mente, at jeg havde gjort noget forkert,” siger Niels Folmann.