Niels Heilberg overtager netværk

Peter Engholm
25@mail.dk

Ikke et bureaunetværk – men bestyrelsesmedlemmet i Creative Circle forlader ikke reklamebranchen.

Den 1. februar stoppede ADeren Niels Heilberg for at blive netværks-ejer. Han overtog ejerskabet af og direktørposten i HumanConsult.

HumanConsult blev stiftet i 2000, og var blandt de første professionelle HR netværk i Danmark. Netværket dækker i dag ca. 500 medlemmer og 300 virksomheder. Det bistår netværksgrupper, udsender daglige HR nyheder og CSR nyheder fra 71 medier og arrangerer medlemsmøder. HumanConsult har derudover 840 medlemmer på sit LinkedIn forum.

Niels Heilberg har tidligere været ansat som kreativ på bl.a. Ogilvy og DDB, var med til at starte AdPeople og NetPeople med Ronnie Job, og startede i 2005 The Aid Agency med Andrew Smart. Altså noget af et skifte, for HR har ikke meget – eller noget – med reklamebranchen at gøre. Og netop det faktum er en af grundene til skiftet:

“Det er ikke et farvel til reklamebranchen, nok nærmere et goddag. Gennem mine 20 år i branchen har jeg mødt et hav af fantastiske mennesker, og har optjent en anstændig og bred erfaring på det kreative og ledelsesmæssige område. Den menneskelige del af det at drifte en virksomhed har altid haft min fulde opmærksomhed og interesse, og nu har jeg muligheden for at udleve den som leverandør af motivation og arbejdsglæde, og samtidig blive meget klogere på området. I den korte tid jeg har haft til at møde vores HR medlemmer og business partnere, er en helt ny verden blevet åbnet for mig, og det bringer mig – og dermed HumanConsult – tilbage til reklamebranchen,” siger Niels Heilberg.

“Reklamebranchen er den eneste branche i Danmark, der ikke har brug for ledelsekompetencer og uddannelse. Der har været masser af uddannelsesinitiativer, men fakta er at vi er langt bagud i forhold til eksempelvis Sverige og Norge, som begge har solide skoler, der holder niveauet oppe på både unge og gamle. Mediehøjskolen er ved at komme efter det takket være Dorte Nielsen og Katrine Granholm, men på samme måde som Sydafrika kom sig efter apartheid: Der mangler adskillige generationer i regnestykket før branchen når målet: En uddannet medarbejderstab og en solid talentmasse.”

Han understreger, at den kreative branche er unik og har tyngde på skævheder og egne veje. Men på medarbejderfronten er dette imidlertid ingen fordel.

“Virksomhederne herhjemme er stadig så små og travle, at der ikke er noget eller nogen at læne sig op ad i forhold til best practise. I reglen skifter man hellere medarbejdere ud frem for at motivere og opgradere dem, og på det ledelsesmæssige område er der for mange, der ser medarbejderpleje som en af de mindre sjove pligter ved at drive en virksomhed. Der er uden tvivl mange ledere, der gør det rigtig godt, men der er endnu flere medarbejdere, der oplever det stik modsatte. Paradoksalt nok er det netop den motiverende kultur, der skaber de største resultater, de bedste medarbejdere og de mest interessante lederjobs. Surprise.”

Den plads, der åbenlyst er til forbedring, vil Niels Heilberg gerne byde ind på – hvilket måske heller ikke er så overraskende. Men først skal der ryddes op i HumanConsults ydelser og budskaber til den eksisterende målgruppe, som er HR specialister. Man tager reklamebranchens medicin, om man vil.

“Indtil vi er klar, varmer jeg mig ved den kreative ild i form af bestyrelsesposten i Creative Circle og samarbejdet med TV2 om Cannes Lions. Samt nogle få kreative darlings på konsulentbasis”, siger Niels Heilberg.