https://www.youtube.com/watch?v=3XviR7esUvo
Ambush betyder egentlig et bagholdsangreb – men det ligger samtidig et udtalt element af overraskelse og noget uventet i et baghold.
På den måde er ambush måske ikke et helt præcis betegnelse for Nikes fodboldkampagne ”Risk Everything”. Ved hver fodbold-slutrunde er der officielle sponsorer med deres officielle kampagner, og så er der sponsorernes konkurrenter med deres uofficielle tungen-lige-i-munden tiltag – det er reglen, hverken bagholdet eller overraskelsen.
Men pyt, vi går til sagen: VM i fodbold i Brasilien fra den 12. juni. Adidas er partner, og Nike er den frække dreng … der tilfældigvis har verdenshold af fodboldspillere i sin stald.
Den 1. april tog Nike hul på Risk Everything, og op til weekenden fik opfølgeren – Winner Stays – premiere. Filmen handler om en flok halvvoksne drenge, der spiller
- fodbold
- om retten til banen
- en klassisk gang “helle for at være (indsæt stjerne efter eget valg her, bare du husker at sige det først)”
Man skal være hurtig på tasterne, for filmen var vist 25 mio. gange, da undertegnede så den tidligt mandag formiddag – nu er tallet 30 mio.
Blandt stjernerne på banen er Ronaldo, Rooney, Neymar, Zlatan, Iniesta, Pirlo, Piqué, Higuaín, Mario Götze, Eden Hazard, Thiago Silva … åh-jo, og Kobe Bryant, et par MMA-stjerner, en supermodel og Hulk(en).
Wieden + Kennedy, Portland, står bag.