Af Peter Engholm 25@mail.dk

Flot billedside med lidt (sports)stjernedrys er Nike classic. I en ny film er stilen en anden: Kun ord og tale, lidt tør humor, men stadig inspirerende.

Nike har i årevis stået for reklamefilm af den klassiske skole – som en af de dygtigste elever i den klassiske skole, om du vil. Med fængende billeder og historiefortælling samt en elegant brug af de sportsstjerner, som brandet sponserer.

Filmene er blevet belønnet med ikke blot brugernes opmærksomhed og involvering, men også af juryers anerkendelse i internationale awards.

En ny Nike-film tiltrækker sig nærmest pr. automatik opmærksomhed – men når den seneste af slagsen også gør det, skyldes det i første omgang, at  brandet bevæger sig væk fra sin hjemmebane.

https://www.youtube.com/watch?v=hncWOZawsWo

En ét minut (og ét sek.) lang film, der reelt er højtlæsning af en indsigt i, hvordan vi bruger vores tid nu om stunder. Foran skærmen, naturligvis – med at kigge på billeder og følge med i diskussioner i stedet for at … nå-jå; løbe sig en tur.

Billedsiden er tør, det er humoren også. Filmen appellerer til brugernes selvironi, for den rammer både dybt og bredt – også Nike selv, der med FuelBand har gjort sit til at koble os til skærmen.

Trods det markante skift i stil formår Nike stadig at inspirere til bare at gøre det. ’Just Do It’ er imidertid pakket væk denne gang til fordel for ’Time is precious’ efterfulgt af spørgsmålet ’Are we running today?’.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club