Nike spiller de københavnske bydele ud mod hinanden

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

TakeCPH er en københavnerudfordring – og en Facebook-båren kampagne – fra Nike. Byens løbere og ambassadører i det kreative miljø kæmper om at overtage de forskellige bydeles gader.

Østerbro får brændt alle spelt-kalorierne af, mens Valby og Nordvest tilsyneladende har andet at tage sig til end at løbe.

Det fremgår af TakeCPH, hvor Københavns otte bydele kæmper mod hinanden i kampen om at løbe flest kilometer på 60 dage.

Der optjenes km via en profil på Nike+ tjenesten, der er blevet hædret for sin måde at tænke marketing og produkt sammen. Fra Nike+ overføres kilometrene til ens Facebook-profil, så man kan tegne sine kilometer ind på et kort – og således eje en gade eller et område.

Hver bydel har sin egen ambassadør, hentet fra de kreative og progressive miljøer – bl.a. radiovært Le Gammeltoft, skuespillerne Emma Leth og Cyron Melville, designeren Karl-Oskar fra Wood Wood og bloggeren Ingrid Munch fra Anywho.dk. Introen til ambassadørerne kan ses her.

Ud over æren får den vindende bydel og dens ambassadør hjælp til at gennemføre et projekt, som kommer bydelens løbere til gode. Det vil senere blive oplyst, hvad de enkelte ambassadører har valgt at gøre for deres bydel.

Det hele kommer til at foregå på Nike’s danske Facebook side og er ifølge partnerne bag indsatsen blandt en af de første eksempler på en større kampagne, der udspiller sig på Facebook, frem for på et selvstændigt kampagnesite.

“Vi har den seneste tid satset mere og mere på Facebook som en ekstra platform til kommunikation til det danske løbe-community. Derfor synes vi, at det er naturligt at bygge videre på det frem for at satse på et nyt site,” siger Anne Holm, der er Nike’s danske Country Marketing Manager.

Naked er kreativt bureau bag, Mindshare er mediabureau, PR bureau er INQ og Facebook udviklere har været Komfo.

Udover aktiviteterne på Facebook vil kampagnen være fokuseret på øvrige egne og fortjente medier med udsendelse af e-mails, samt en større social media- og PR-indsats. Kampagnen vil også benytte betalte medier i kraft af online bannere, samt Facebook- og search-annoncering, og være repræsenteret i gadebilledet med billboards, street posters, buslangsider og postkort.