Nøgenkampagne sikrer Absolut bedste respons

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Absoluts seneste kampagne er den mest positivt modtagne kampagne som vodkaproducenten har lavet i en årrække. Vi har talt med Absoluts global marketing manager om, hvorfor folk kan lide den, og hvad det betyder for Absolut.

I starten af februar måned udkom Absolut med filmen The Vodka With Nothing to Hide, der skulle highlighte vodkafirmaets fokus på bæredygtighed og co2-neutrale produktionsproces.

Kampagnefilmen, der er en del af Absoluts platform Create A Better Tomorrow, Tonight, fik øjeblikkelig stor opmærksomhed i internet-stratosfæren.

Ikke mindst fordi kampagnefilmen indeholdt 28 medarbejdere fra destilleriet i Åhus i Sverige, der optræder uden en trævl på kroppen.

Den nøgne og humoristiske (og noget usvenske) tilgang til en kampagnefilm kan du se her:

Mest positivt modtagne i 6 år
Sædvanligvis ligger en Absolut kampagne på mellem 4-10 procent negative kommentarer for brand og kampagne-buzz (omtaler på nettet og SoMe, red,). The Vodka With Nothing to Hide har dog kun 0,8 procent negative kommentarer, hvilket gør det til den bedst modtagne Absolut kampagne i de 6 år, hvor man har foretaget målinger.

Vi har talt med Tobias Hökeberg, der er global senior marketing manager hos Pernod Ricard, der ejer Absolut, om filmens positive modtagelse og hvad det betyder for Absolut.

Hvorfor tror du The Vodka With Nothing to Hide-kampagnen er den mest positivt modtagne fra Absolut i 6 år?

”Jeg tror, at grunden til, at den er blevet så positivt modtaget, er selve historien vi fortæller i filmen, samt måden vi fortæller den på. Vi prøver at overbringe det vigtige budskab, at vi i Absolut tager ansvar for vores produktion hele vejen fra frø til flaske. Samtidig leverer vi budskabet på en vittig facon, hvor vi ikke tager os selv for seriøst.”


Tobias Hökeberg er global senior marketing manager hos Pernod Ricard, der ejer Absolut.

Hvad er vigtigst for jer i forhold til jeres kampagner for Absolut – stor udbredelse eller positiv respons hos modtagerne?

“Begge aspekter er meget vigtige for os. Vi vil gerne have så mange som muligt til at modtage vores budskab, men samtidig er det lige så vigtigt, at folk forstår, at vi i Absolut tænker en smule anderledes, og at vi er stolte af vores produktionsproces. Så stolte at 28 medarbejdere vælger at smide tøjet for at illustrere det. Og det er jo den udstrakte åbenhed, der har givet den gode modtagelse. Da mange brands ikke er transparente omkring deres leverandører og produktionsprocesser, synes vi at det var vigtigt for os, at vise det hele”.

Vil den gode kampagne-modtagelse I har fået via denne transparente tilgang påvirke Absoluts markedsføring i samme transparente retning fremover? 

 ”Vi tror på, at alle producenter bør være transparente omkring deres produktion, og ærlige omkring deres kommunikation til forbrugerne, så forbrugerne kan træffe beslutninger på et informeret grundlag. Derfor vil vi fortsætte med selv at kommunikere på en transparent måde. Når det er sagt, så vil vi nok beholde tøjet på næste gang. Men det må tiden vise.”