Nørdet og flot pris til bureauer og kreative

Peter Engholm,
journalist

Sprogprisen, der uddeles af bl.a. Dansk Sprognævn og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, havde i år to bureauer og en freelancer blandt vinderne.

En tekstforfatter kan med rette ranke ryggen, når han eller hun vinder copywriting-kategorien ved Creative Circle Award. Anerkendelsen kommer fra ligesindede: De mest prisvindende kreative fra bureaubranchen.

Sprogprisen er en anderledes og mere akademisk anerkendelse, for arrangørerne er bl.a. Dansk Sprognævn, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab og Djøf. De sætter ”fokus på det skriftlige sprog i både det private erhvervsliv og den offentlige sektor ved at anerkende og belønne det gode danske sprog”.

Altså ikke et marketingfagligt afsæt, men derfor kan der godt være et kreativt islæt på vindersiden – og både bureauer og freelancere gør sig gældende.

Det kan til tider være en blandet landhandel. Sidste år var der således priser til både 3F for ulighedskampagnen ”Og det var Daaanmark” og til Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen for et site, der forklarer forskellen mellem forskudsopgørelse og selvangivelse.

I år trådte de kreative et skridt længere frem:

Årets bedste tekst gik til Kræftens Bekæmpelse for deres tak til medlemmerne. Et godt gammeldags brev, leveret med et godt gammeldags teksthåndværk af freelance tekstforfatteren Nicolai Svarer Schwensen, der tidligere har arbejdet for bl.a. Ocean Agency, Bates Y&R og selv haft bureauet Tyveti. Han blev præmieret for evnen til at ”gå helt tæt på modtagerne og engagere uden at træde for langt. Samtidig er det konkret, direkte og personligt.”

Årets bedste visuelle budskab – den letforståelige tekst, som sammen med en illustration eller infografik viderebringer et budskab – gik til Københavns Professionshøjskole og The Unicorn for kampagnefilmen ”Er det dig?”. Filmens tagline er ”Det er ikke, hvad du vil være. Men hvem du vil være det for.”

En interessant vinder i lyset af, at regeringen vil pille ved uddannelsernes udtalte selvbestemmelse og skære i deres markedsføring.

 

Uden for kategori fik Rådet for Sikker Trafik – og Bates Y&R – en sprogpris for at nudge med opfindsomhed i ”Er du lægger”.

 

MobilePay vandt sprogprisen for årets bedste SoMe for deres engagerende og sprogligt kreative Facebook-opslag.

Prisen uddeles ud fra disse kriterier: Levende sprog, modtagerorientering, troværdighed, klar og korrekt fremstilling samt indbydende visuelt udtryk.

I dommerpanelet sidder i øvrigt blandt andre Sune Bang, der har arbejdet i bureaubranchen i over 25 år, og som er tidligere formand for Creative Circle.

Læs mere på Sprogprisen.dk.