Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Rynkeby er mere end bare juice. Det skal en ny brandplatform og nyt emballagedesign gøre tydeligt for danskerne. Det betyder mindre skærmtid til aben Rynke. Nørgaard Mikkelsen har hjulpet med opgaven.

En ny brandplatform skal fungere som foryngelseskur for Rynkeby og hjælpe med at kommunikere, at juiceproducenten er mere end bare juice. 

I tillæg til den nye platform skal også nyt emballagedesign og nye kommunikationstiltag være med til at dreje samtalen væk fra juice og over på frugtbaserede drikke. 

Det nye univers er udviklet i samarbejde med Nørgaard Mikkelsen, der bl.a. har gennemført et eye-tracking- og forbrugerstudie for at få bedre indsigt i forbrugerens adfærd. Ideen om at dreje samtalen over på andre drikke end juice handler derfor også i høj grad om at skabe flere anledninger til Rynkeby-produkter. Juice forbindes nemlig som regel med morgenmad, viste undersøgelsen.

“Indsigterne bag vores arbejde med Rynkeby-brandet bygger på, at kolonialkategorien generelt er i nedgang. Og selvom vi sidste år hentede markedsandele her, så oplever vi en vigende loyalitet. Derfor så vi et klart behov for bedre at forstå, hvor skoen trykker hos vores forbrugere og de forbrugere, vi ikke har, ligesom vi så et behov for en revitalisering af brandet,” siger Carsten Mortensen, marketingdirektør hos Rynkeby Foods, i en pressemeddelelse. 

Frugten i hovedrolle
I det nye Rynkeby-univers er det frugterne, ingredienserne og produkterne, som indtager hovedrollen, mens den mangeårige frontfigur, aben Rynke fremover får en mindre fremtrædende rolle i kommunikationen af Rynkeby-produkterne. Rynke vil fremover blive mere synlig i relation til CSR-aktiviteter som velgørenhedscykelholdet Team Rynkeby. 

“Vi er uden tvivl et meget stærkt brand. Men sådan lidt karikeret, så siger man ‘juice’, når man siger ‘Rynkeby’. Og når man siger juice, så siger man ‘morgenmadssituationen’. Vi vil gerne være meget mere end det og være mere relevante. Så vi er kommet i nyt og lidt mere moderne tøj. Tone og stil er aktualiseret, og vi vil gerne vise, at frugtbaserede drikke kan noget i mange forskellige anledninger,” siger Carsten Mortensen, og uddyber:

“Det betyder også, at Rynke kommer til at indtage en mindre synlig rolle, og vi i højere grad kommer til at italesætte produkternes idé. Vi tror eks. meget på sundhed som et satsningsområde med eksempelvis shots. At frugtbaserede drikke ikke kun er forkælelse, men også tørstslukkere. Og vi kommer til at arbejde mere med frugtdrikke, der kan blandes i mange afskygninger og anledninger.” 


Kampagnemateriale med nyt emballagedesign

Partner og adm. dir. i Nørgaard Mikkelsen, Kasper Kjærsgaard Jensen, siger i pressemeddelelsen, at arbejdet især har drejet sig om at sætte Rynkeby i scene til positionen som markedsleder. 

“Skal man som markedsleder holde sin position, kræver det at man hele tiden er på tæerne og udvikler sig. Forbrugerne ændrer sig, og konkurrencen er stor, så man skal kort sagt hele tiden gøre sig fortjent til forbrugernes tid. Derfor var det også naturligt, at vi sammen med Rynkeby ikke alene kiggede på de hurtige gevinster, men sikrede et indsigtsbaseret afsæt for at kigge på hele maskinrummet.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club