Non-line er den nye reklame-trend

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Cannes Lions er ikke begyndt, men allerede nu ser jurymedlemmet Simon Wooller en klar tendens: Farvel og tak til medie-neutraliteten og goddag til indholdet, der flyder frit.

En ny trend luger gevaldigt ud i marketing-begreberne.

”Vi står foran et paradigme-skift, hvor vi siger farvel til above- og below-the-line – og til off- og online. Vi kommer til at se non-line. Og hvad er nu det? Det er den kommunikation, hvor indhold flyder grænseløst,” siger Simon Wooller.

Den kreative direktør fra Halbye Kaag JWT er medlem i Film-juryen i Cannes Lions, der begynder søndag den 16. juni.

Han peger på det nye skift i forlængelse af Predictions Reel – rullen af film og cases, som Leo Burnett udpeger som Cannes-favoritter, og som blev vist tirsdag i København og onsdag i Aarhus.

Jeg så ikke meget paradigme-skift i de 35 film …

”Én ting er Predictions Reel, en helt anden ting er branche-trenden. Og der vil stadig være indtagende og underholdende one-offs, der vinder løver i Cannes. Men skiftet består i, at vi tidligere var medieneutrale. Og mange talte om at være – enkelte var – non-linære. Altså at den samme idé blive udført på en række kanaler, på den enkelte kanals egne præmisser. Det virkede, men kunderne havde svært ved at se den røde tråd,” siger Simon Wooller.

I stedet for non-linear, som Simon Woller erklærer død, bliver det så non-line – eller content eco-system. Det er stadig båret af den ualmindeligt gode idé, men fokus er på indhold:

“Vi kommer i stigende grad til at se det samme indhold flyde uden problemer gennem de forskellige kanaler – fra det passive tv til de interaktive sociale medier. Et godt eksempel er Deutsche Telekoms “Move On”, der er en film – men som også skæres op i otte webisodes,” siger Simon Wooller.

Men vendingen “uden problemer” gælder kun selve indholdet. For mens kunderne kunne have svært ved at se den røde tråd i det non-lineære, så får bureauerne svært ved at udføre non-line, mener den kreative direktør.

Single-task bureauer – det være sig PR, digital, reklame – vil gå en svær tid i møde. Og løsningen er ikke bare større bureauer. Non-line og content ecosystems kan håndteres af færre personer, der forstår af flere medietyper. Bureauerne skal have mange kompetencer inden for mange medier, uden nødvendigvis at kunne programmere og producere selv,” siger Simon Wooller.