Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Norske Try er på vej ud, og bankkoncernen skal derfor etablere en ny bureaukonstruktion. I Danmark er samarbejdet foregået med Lowe. Kontrakten er dog med Try og derfor er Lowe-samarbejdet også i spil.

For en bank af Nordea’s størrelse har bureaukonstellationen været noget utraditionel. Den nordiske kommunikation er blevet tilrettelagt af det norske bureau Try, mens man har suppleret sig med forskellige bureauer på de lokale markeder.

I Danmark har det indebåret et samarbejde med Lowe.

Men det stopper nu, fortæller Nordeas danske marketingdirektør, Kim Grue, til Markedsføring.

Try er i en konkurrence om den norske bank DnB og samtidig har banken hentet en ny marketingdirektør i skikkelse af Petri Nikkilä, der er hentet hos Unilever.

Han tiltræder først d. 1. februar, men Kim Grue mener, det vil være naturligt, at han deltager i processen og derfor kan der på nuværende tidspunkt ikke siges noget om timingen for valg af nyt bureau.

Der er dog ikke noget problem i forhold til om man er på plads med en ny konstruktion inden opsigelsesperioden på et halvt år er gået.

“Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Lowe i Danmark og jeg er sikker på, at de kan løse de opgaver, vi har behov for, indtil vi har etableret et nyt set-up”, siger Kim Grue, som dog forventer, at man vil være på plads med en ny bureaukonstruktion inden samarbejdet med Try formelt stopper..

Nordea’s kontrakt er med Try, som så har hyret de andre bureauer ind. Derfor er samarbejdet med Lowe principielt også opsagt.

Om man vil etablere en tilsvarende konstruktion eller, om man vil tænke den anderledes er for tidligt at udtale sig om, fortæller Kim Grue.

“Vi er en stor kunde for et bureau som Try, og det er et kompliceret set-up. Vi synes, de har løst opgaven godt, og vi har vundet markedsandele på alle markeder. Men selvfølgelig vil vi evaluere set-up’et og kigge på, hvad der har fungeret og hvad der ikke har, og når så vores ny koncern marketingdirektør ankommer vil vi beslutte, hvad vi vil fremadrettet”, siger Kim Grue.

Lowe i Danmark er et bureau med meget betydelige aktiviteter i Norge – bl.a. i form af flere nordiske mærkevarer – og har således gode nordiske erfaringer.

Men spørgsmålet bliver selvfølgelig, om Nordea vil fastholde et nordisk lead-bureau – det er en velkendt erfaring at en overordnet nordisk kommunikation lyder bedre på papiret end i virkeligheden – eller om man vil styrke den lokale forankring. Og hvilke muligheder et nyt set-up giver Lowe.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club